Na začátku obcí stále častěji vznikají takzvané vjezdové brány neboli ostrůvky na vozovce, které mají přimět řidiče snížit rychlost. Podle kritiků ale představují riziko a příčinu častých dopravních nehod. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) teď připravuje změnu, aby vjezdové brány vypadaly jinak než dosud.
Úpravy na vjezdech do obcí podle kritiků vedou k nehodám. Silničáři je chtějí změnit
Takzvanou vjezdovou bránu musí řidiči objet předtím, než vjedou na území obce. Podle odborníků ale mohou být ostrůvky nebezpečné. „Problém může nastat v zimním období. Pokud dojde k zavátí brány tak, že na ni řidič pozdě reaguje, může dojít k vážné dopravní nehodě,“ upozornil krajský koordinátor BESIP Václav Ircing.
Souhlasí s ním i odborník na dopravu Richard Topinka: „Je to velmi nebezpečné. Jakékoli zúžení vozovky je problém, třeba při souběhu dvou kamionů.“
Nehody, kdy řidiči přehlédli ostrůvek a prorazili si olejovou vanu, evidují také hasiči. Někteří řidiči ve snaze vyhnout se úhybnému manévru dokonce vjeli do protisměru.
ŘSD chystá změny
Ředitelství silnic a dálnic přitom postavilo v uplynulých pěti letech jen v Plzeňském kraji na pětadvacet vjezdových bran, vždy při rekonstrukci silnice. Jedna přijde na půl milionu korun. „Řidič, který vjíždí do obce či města, je nucen i psychologicky i prakticky upravit svoji rychlost,“ brání ostrůvky ředitel ŘSD Plzeňského kraje Zdeněk Kuťák.
„Vítáme každý prvek na pozemní komunikaci, který zvýší bezpečnost silničního provozu,“ zastala se vjezdových bran mluvčí krajské policie Martina Korandová.
ŘSD nicméně přijalo opatření, že nové vjezdové brány budou symetrické. Vzniknout tak mají při vjezdu i při opuštění obce.