Navigační systémy v autech dělají starosti ochráncům přírody

Karlovy Vary - Stále častější používání navigačních systémů v autech dělá starosti správcům Chráněné krajinné oblasti Slavkovský les. Navigace obvykle vyhledá nejkratší cestu, a tak se teď motoristi ocitají najednou i na silnicích, které dříve byly téměř nepoužívané. Nárůst v dopravě má mimo jiné špatný vliv na životní prostředí a povrch lesních a polních silniček není na tak vysoký provoz přizpůsoben.

Například stovky aut, které denně jedou z Karlových Varů do Mariánských Lázní, si mohou mezi obcemi Bečov a Mnichov zkrátit cestu o pět kilometrů. Doprava na kratší lesní cestě vzrostla za poslední rok desetinásobně. „Každý ruch má negativní vliv na zvěř a na rostliny, dokud tou cestou jezdili jenom místní, bylo to únosné,“ rozhořčuje se vedoucí Správy chráněné krajinné oblasti Slavkovský les Jan Schlossar. Do rekonstrukce původní, o pět kilometrů delší, silnice v údolí řeky Teplé Kraj v posledních letech investoval milióny korun. S rozšířením úseku z Bečova do Louky proto nevidí důvod. V chráněné krajinné oblasti také není zvýšení provozu žádoucí.

Správa chráněné krajinné oblasti začala pociťovat problémy se zvýšením dopravy i v jiných úsecích Slavkovského lesa. „Na dalších silnicích, které spadají do chráněné oblasti, si cestu zkracují už i kamiony,“ dodává Schlossar.

Úplně zakázat dopravu, ale na řadě silnic podle policie nejde. „Komunikace by měla sloužit k tomu účelu, k jakému byla postavena,“ konstatuje Miroslav Živnůstek z policejního dopravního inspektorátu.

Většina navigací bude tedy řidiče i nadále vést po nejkratších cestách. Silnicí z Louky do Bečova nemohou jezdit auta nad 3,5 tuny. Pro úplný zákaz vjezdu zatím podle Krajského úřadu není důvod.