Kraj neposlal peníze na platy. Autobusové odbory vyhlásily stávkovou pohotovost

Odboráři jsou připraveni zahájit stávku (zdroj: ČT24)

Jihomoravské autobusové odbory vyhlásily stávkovou pohotovost. Dopravci totiž nenavýší mzdy řidičů, protože jim dosud kraj neposlal peníze. Někteří řidiči na jižní Moravě tak nedostanou lednové mzdy v takové výši, jak je určilo loňské nařízení vlády. Otázka navýšení platů řidičů se přitom řeší už rok a půl.

Situace v kraji je podle zástupce odborářů Libora Weinsteina velmi napjatá. Dodal, že pokud zaměstnavatelé řidičům autobusů nepřidají, porušují tím zákon. Weinstein jednal se zástupci odborů ze 14 dopravních firem, zhruba 90 procent z nich přišlo s informací, že lednové mzdy navýšené nebudou. „Další dopravci sice lednové mzdy navýší, ale pokud kraj peníze nepošle, v únoru už to tak nebude,“ doplnil Weinstein.

Odboráři jsou odhodlaní, pokud se situace brzo nevyřeší, vyhlásit stávku a zahájit protestní akce. Jejich podobu projednají přístí týden. Protestní akci chtějí jihomoravští odboráři koordinovat i s kolegy z Ústeckého, Královéhradeckého a částečně i Pardubického kraje, kde je situace podobná.

  • Průměrná měsíční mzda řidičů se na jižní Moravě loni obvykle pohybovala mezi 20 a 25 tisíci korunami.

Pravděpodobnost zahájení stávky je podle Weinsteina vysoká, protože odbory nemají od zaměstnavatelů žádné záruky, že se by se platy zvedly.

Platy svým zaměstnancům někteří dopravci nenavýší proto, že na to sami nemají peníze, jiní se vymlouvají na kraj. Jednotlivé kraje se totiž zavázaly, že na mzdy řidičů budou přispívat. Právě Jihomoravský region ale peníze ještě nezaslal. 

Kraj čeká na odpověď ministerstva

Mluvčí kraje Monika Brindzáková už dříve uvedla, že čekají na odpověď ministerstva pro místní rozvoj, jak se má hejtmanství zachovat. Pro dopravce má sice kraj v rozpočtu vyčleněnou rezervu 150 milionů korun, obává se ale, že by se mohl při úpravě smluv dostat do rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek.

Právě kraj musí říci, jestli lze udělat změnu ve stávajících smlouvách. Musí si nechat stávající smlouvy analyzovat. Pokud z toho vyjde, že to není možné, jsme pak my, coby ministerstvo, schopni konkrétní věci konzultovat, ne ale všechny smlouvy.
Karla Šlechtová
ministryně pro místní rozvoj

Místo peněz tak kraj zatím poslal dopravcům jen dopis, ve kterém je žádá o přesné vyčíslení nárůstu nákladů za měsíc leden. S takovým jednáním nesouhlasí odboráři, kteří v pátek o platech řidičů opětovně jednali a dohodli se na vyhlášení stávkové pohotovosti.  

Náměstek jihomoravského hejtmana Roman Hanák (ČSSD) uvedl, že kraj dělá všechny potřebné kroky k tomu, aby dopravci peníze dostali. „V současné době se rýsují tři varianty řešení této situace. První možnost je, že vláda poskytne peníze přímo dopravcům. Druhou možností je, že stát poskytne peníze dopravcům prostřednictvím krajů spolu s metodikou, jak peníze rozdělit. Třetí možností je, že by kraje kompenzovaly dopravcům zvýšené náklady pouze z vlastního rozpočtu,“ uvedl v zaslaném písemném vyjádření Hanák.

Napjatá situace je i v jiných krajích

Nakloněni stávce jsou zástupci šoférů ve společnosti BusLine, která působí v Ústeckém, Libereckém a Královéhradeckém Kraji. Podobné je to v Olomouckém kraji, kde zatím stávkovou pohotovost nevyhlásili. „Něco málo nám firma navýšila, když ale někde stojíme, nepočítá se to do pracovní doby a průměrné hodinové mzdy,“ uvedl předseda zdejší organizace Odborového svazu dopravy Jiří Drlík.

Hodně řidičů autobusů podle něj proto uvažuje o odchodu. Většinu autobusových linek v Olomouckém kraji zajišťuje firma Arriva Morava. O platech budou odboráři s vedení společnosti jednat příští týden.

Plzeňský kraj se zatím nedohodl s 15 smluvními autobusovými dopravci, kteří požadují peníze navíc. Kraj jedná hlavně s ČSAD autobusy Plzeň, které zajišťují 90 procent dopravní obslužnosti regionu. Zatím kontroluje jejich náklady a oprávněnost nároků na zvýšení mezd. Ještě tento měsíc má rozhodnout, kolik zaplatí. „Teď platíme 90 procent skutečnosti loňského roku,“ řekl vedoucí krajského odboru dopravy Dušan Pakandl.

„Chtějí po nás stále nová a nová data. Příští týden bychom měli mít další jednání,“ řekl ředitel ČSAD autobusy Plzeň Jaroslav Vejprava. Kraj zatím neposlal žádné navýšení. Dopravce přidal pracovníkům zákonem danou minimální mzdu, zvýšil příplatky za čekání i za ztížené pracovní podmínky. „Dá se to utáhnout ještě měsíc, dva. Pak už bychom na tom byli finančně trochu špatně,“ uvedl. Nekomentoval, zda ve firmě hrozí stávková pohotovost.

V Jihočeském kraji se protesty nechystají. „Lednové platy jsme navýšili a odboráři nám potvrdili, že není důvod ke stávce,“ řekl ředitel společnosti GW Jihotrans Robert Krigar, která patří mezi 11 dopravců, s nimiž má kraj uzavřenou smlouvu. Krigar dodal, že navýšení mezd zatím hradily společnosti ze svých zdrojů. „Ale jednáme s krajem o vyrovnání,“ uvedl. Podle hejtmana jihočeského kraje Jana Zimoly (ČSSD) budou nároky řidičů dodrženy.

Klidná situace je i ve Zlínském kraji, který z rozpočtu na navýšení mezd šoférům uvolnil 73,5 milionu korun. Kraj bude peníze dopravním firmám posílat průběžně každý měsíc, řekla mluvčí hejtmanství Renata Janečková. Peníze na vyšší mzdy řidičů ale bude kraj požadovat po státu, neboť o zvýšení rozhodla vláda.

Bez finančního krytí platy šoférům navýšila jihlavská společnost Icom Transport, která působí v devíti krajích. Podobné je to u společnosti 3ČSAD, která jezdí v Moravskoslezském kraji. Podle ředitele osobní dopravy společnosti Jakuba Vyviala řidiči autobusů v lednových výplatách dostali přidáno podle nařízení vlády. „Ze strany řidičů je všechno v pořádku, ti své peníze dostali. Ale my jako dopravce jsme zatím nedostali peníze od objednatelů,“ řekl Vyvial.

Vláda nařídila zvýšení mezd o 20 procent

Kraje řeší problém, před který je loni postavila vláda. Nařídila zvýšit mzdy řidičů - od začátku letošního roku vláda zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Řidičům by se rovněž měl zvýšit příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 korun na hodinu na 88 Kč a nově byl zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za práci v náročném prostředí.

Dopravci však na takové zvýšení nemají peníze, protože podnikatelské plány mají zpracované na podmínky, které vyplývají ze smluv vzešlých z výběrových řízení. Náklady se jim zvýší průměrně o 3,50 koruny na kilometr.  

Navýšení mezd pro kraje jako objednatele dopravy znamená zvýšení nákladů o zhruba 1,2 miliardy korun. Vláda ale není jednotná v otázce dorovnání peněz ze státního rozpočtu. Zatímco ČSSD by nároky krajů podpořila, koaliční ANO a lidovci jsou proti.