Dva roky od tragédie ve Studénce: Přejezd má zajistit další bezpečnostní prvek

3 minuty
Tragédie ve Studénce dva roky poté: Lepší zabezpečení
Zdroj: ČT24

V sobotu jsou to přesně dva roky od tragické nehody na přejezdu ve Studénce – řidič kamionu nerespektoval výstražná světla a zůstal stát mezi závorami. Po patnácti vteřinách do něj ve více než stotřicetikilometrové rychlosti narazilo pendolíno. Zemřeli tři lidé, zraněných bylo sedmnáct. Specializovaná firma v uplynulých dnech ladila ve Studénce nový bezpečnostní systém.

Ten by měl zabránit střetům vozidel s vlaky, které projíždějí rizikový železniční přejezd. „Jedná se o světelnou signalizaci, která upozorní a zastaví řidiče, jakmile začne na přejezdu blikat červená,“ zjistil redaktor České televize Tomáš Indrei.

Zařízení se nachází osmdesát metrů před přejezdem. „Je zde také umístěn radar, který vyhodnotí, když řidič neuposlechne varování. V takovém případě ještě před kolejemi spustí závoru,“ dodal Tomáš Indrei.

Ta má zabránit vjezdu řidičů na přejezd před tím, než se aktivují samotné závory na trati. Testované zařízení se už na českých silnicích běžně používá. Upozorňuje řidiče například na místo, kde vyjíždějí hasičské či sanitní vozy.

Mluvčí Správy železniční a dopravní cesty Jakub Ptačinský už dříve řekl, že společnost s touto aktivitou nemá nic společného. „Vítáme každou aktivitu, která zvýší bezpečnost na tomto přejezdu,“ uvedl.

Přejezd je rizikový z několika důvodů. V místě se kříží extrémně vytížená trať a frekventovaná silnice. Přejezd je navíc široký (silnici kříží čtyři koleje). Doba, po kterou blikají červená světla před sklopením závor, je dlouhá, úměrná k tomu, jaká je potřeba na vyprázdnění kolejiště. Právě dlouhá prodleva mezi výstrahou a sklopením závor je důvod, který podle odborníků motivuje lidi k tomu, aby přejížděli na červenou a riskovali srážku s vlakem.

Zvažují objížďku

Starosta města Lubomír Šobich už dříve poznamenal, že se zároveň řeší objízdná trasa, která by z rizikové lokality vyvedla nákladní dopravu. 

Kamiony by tak vůbec přes přejezd nejezdily. Nová komunikace, dlouhá asi 450 metrů, by měla vést jedním z průmyslových areálů ve Studénce. S majiteli firem, kterých se to týká, jednalo město už loni. Součástí dohod mohou být výkupy pozemků, možná i demolice, popřípadě stavba mostu přes potok.

Stavět by se mohlo v první polovině roku 2018. Pokud se městu podaří projekt zrealizovat, ministerstvo dopravy přislíbilo vybudování podjezdu pod současným přejezdem. „Ten by mohli využívat pěší, cyklisté a osobní doprava,“ uvedl Šobich. 

Pomohou lasery?

Další technologií, kterou je možné využít k zabezpečení přejezdů, jsou laserová čidla. Také na osudném místě ve Studénce se už dříve začalo s testování laserových čidel, která by ve chvíli, kdy by mezi závorami zůstalo stát auto či kamion, vlaky zastavila.

Jak funguje čidlo
Zdroj: ČT24

Soudní znalec Jiří Martínek ale varoval, že by takové opatření nutně prodloužilo dobu, po kterou řidiči nesmějí vjet na přejezd. „Bude problém v tom, kde a v jakém místě se bude muset zapínat výstraha, aby čelo vlaku bezpečně zastavilo na železničním přejezdu. Z toho zcela jasně vyjde, že doba uzavření železničních přejezdů potom bude delší,“ popsal.

Řidiči čekající ve frontě před přejezdem přitom podle studií porušují pravidla tím častěji, oč delší čekání je.

I proto se chystají v celém Česku další změny: přejezdů bude ubývat a místo nich vzniknou mimoúrovňová křížení. Je to řešení sice drahé, ale zaručené. Pokud při stavbě mostu nespadne nic na koleje – s čím mají ve Studénce rovněž tragickou zkušenost – je volná cesta pro vlaky zaručená.

Rizikových přejezdů je ale podle ministerstva dopravy přes sto.

Nehody, kdy vjedou auta na přejezd i přes blikající signalizační zařízení, nejsou v České republice výjimkou. Letos v březnu policie obvinila pětatřicetiletého řidiče nákladního vozu, který vjel ve Vratimově u Ostravy i přes svítící červené světlo na železniční přejezd. Tam jej uvěznily závory. Cizinec je prorazil, aby se vyhnul srážce s vlakem, a z místa odjel.

Na nebezpečném přejezdu ve Studénce loni desítky lidí dál riskovaly zdraví – jezdí zde vesměs na červenou. Za loňský rok předala policie úředníkům k vyřešení víc jak 100 takových případů, jak potvrdila Veronika Richterová z právního oddělení bílovecké radnice. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Hřib a Gregor se v Duelu ČT24 přeli o dopravě či politické kultuře

Podle nově zvoleného poslance za Motoristy Matěje Gregora jsou dopravní kolony často způsobené necitlivými zásahy politiků, „kteří nějakým způsobem nestrategicky naplánují nejrůznější odstávky“. Podle předsedy Pirátů a náměstka pražského primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba vychází některé problémy v dopravě z pražského historického centra, které omezuje kapacitu silnic. Vyzývá proto k častějšímu využívání městské hromadné dopravy, do které se podle něj velmi investuje. V Duelu ČT24 moderovaném Janou Peroutkovou spolu diskutovali třeba také o elektromobilitě nebo tuzemské politické kultuře.
před 8 hhodinami

Po srážce aut na Olomoucku je jeden mrtvý a sedm zraněných

Večerní srážku dvou osobních aut na silnici u Křelova-Břuchotína na Olomoucku nepřežil jeden člověk. Dalších sedm lidí se zranilo, vyplývá z vyjádření krajských záchranářů a hasičů na síti X. Silnice II/365 byla kvůli odstraňování následků havárie a zjišťování příčin uzavřena, motoristé museli využívat objízdnou trasu.
8. 11. 2025Aktualizovánovčera v 00:18

Referendum v Chebu přípravu průmyslového parku nezastavilo, přišlo málo lidí

Příprava Strategického podnikatelského parku v Chebu bude pokračovat. K referendu, které se ve městě konalo v sobotu, nepřišlo dost lidí. Volit přišlo jen 20,71 procenta oprávněných voličů, pro platnost referenda bylo potřeba podle zákona 35 procent. Z 22 912 voličů přišlo vyjádřit svůj názor 4745 lidí. Podle starosty Chebu Jana Vrby (ANO) ti, kteří proti záměru nemají větší výhrady, k referendu nepřišli. Příprava dle něj může dál pokračovat.
8. 11. 2025

Elektrokola a koloběžky v metru čeká zákaz

Praha od nového roku zakáže přepravu elektrických kol a koloběžek v metru. Obává se možného požáru třeba v tunelu, kde se oheň špatně likviduje a evakuace cestujících je složitá. Poučila se z podobných událostí v cizině – ve vagonu metra elektrokolo vzplálo například v Torontu, v Londýně zase podobný incident zavinila elektrokoloběžka. Nedovolenou přepravu těchto dopravních prostředků budou v Praze kontrolovat revizoři. Cestujícím za porušení bude hrozit pokuta až dva tisíce korun.
8. 11. 2025

Na Českolipsku uctili zádušní mší památku kardinála Duky

V Jablonném v Podještědí na Českolipsku dominikáni uctili památku zesnulého kardinála Dominika Duky. V tamní bazilice sv. Vavřince a sv. Zdislavy se dopoledne konala zádušní mše svatá, při které věřící poděkovali za jeho život. Duka zemřel v úterý ve věku 82 let. Pohřeb se bude konat v sobotu 15. listopadu v katedrále svatého Víta.
8. 11. 2025

Maturoval v krytu. Nejvíc stoletého Josefa Straku nabíjejí kamarádi

Jelikož otec Josefa Straky stavěl mosty, rodina se často stěhovala. Nakonec zakotvili v Brně, kde prožili druhou světovou válku i osvobození. Josefa v sedmnácti letech povolali na práce do Německa, maturitu skládal na konci války v krytu. Ze všeho, co ho v životě potkalo, se snažil vzít si něco pozitivního. Začátkem listopadu oslavil sté narozeniny. Dodnes ho prý nejvíc nabíjejí kamarádi a práce na zahradě.
8. 11. 2025

Speciální hlídka v Českých Budějovicích kontroluje čipování psů

V Českých Budějovicích zřídili speciální hlídku zaměřenou na majitele psů. Ta u nich s pomocí čtečky mikročipů kontroluje, zda mají zvířata očipovaná. Řada z nich totiž tuto povinnost, která se plní přibližně v šestém týdnu štěněte společně s prvním očkováním, nedodržuje. Ve správním řízení jim přitom hrozí pokuta až padesát tisíc korun. Za minulý rok strážníci ve městě zkontrolovali téměř tři tisíce psů.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025
Načítání...