Brdy jsou otevřené, ale „slepé“. Značky povedou turisty až na jaře

Předseda rady značení: Pěší trasy povedou mimo stávající komunikace (zdroj: ČT24)

Až na jaře začne Klub českých turistů značit trasy v nově otevřené části bývalého brdského vojenského újezdu. Vzniknou stovky kilometrů tras pro pěší turisty i cyklisty. Navzdory plánům KČT se nepodařilo cesty vyznačit ještě před otevřením oblasti, značkaři dovnitř předem nemohli.

Turistické značení Klubu českých turistů je sice proslulé a bývá charakterizováno jako jedno z nejdokonalejších, turisté, kteří se vydají do čerstvě otevřené části Brd, se na ně ale ještě spolehnout nemohou. Kudy přesně turistické trasy povedou, bude až nyní jednat Klub českých turistů s místními starosty a představiteli chráněné krajinné oblasti.

Předseda rady značení KČT Karel Markvart chtěl mít turistické trasy vyznačené již nyní, aby se jimi mohli řídit i turisté, kteří do dosud uzavřeného prostoru vyrazí již v zimě. „Předpokládali jsme, že bude už možné některé trasy tam vyznačit, aby tam turisté v momentě otevření vojenského újezdu mohli chodit, nechodili tam živelně a chodili po vhodných vyznačených trasách,“ řekl Karel Markvart v rozhovoru pro ČT. Nakonec to ale nebylo možné. „Armáda tam až do posledních dnů hospodařila a zřejmě se tam konala i různá cvičení, takže jsme tam nebyli vpuštěni a nemohli značky dopředu namalovat,“ dodal předseda rady značení.

Klub turistů počítá s vyznačením zhruba 170 kilometrů pěších tras a 200 až 250 kilometrů cyklostras. O jejich přesné podobě bude ještě jednat se zástupci obcí, správy chráněné krajinné oblasti a Vojenských lesů. Jako první by měly na řadu přijít trasy na okraji otevřeného území – k Padrťským rybníkům nebo na Třemošnou. Potom se bude značení rozšiřovat. „Jak bude armáda čistit území bývalého vojenského újezdu, tak tam budeme malovat turistické značky,“ plánuje předseda rady značení.

Kvalitní značení ale není zadarmo. Vyznačení zhruba 400 kilometrů tras pro pěší a cyklisty vyjde na stovky tisíc korun, přestože značky vytvářejí dobrovolníci, kterým stačí, když jim KČT zaplatí cestu. Podle Karla Markvarta stojí vyznačení kilometru trasy pro pěší kolem tisíce korun včetně nákladů na turistické směrovky na rozcestnících. Vyznačení kilometru cyklotrasy je potom asi čtyřikrát dražší. „Musí se zabudovat sloupky, musí se nakoupit dopravní značky pro značení cyklotras,“ shrnul Karel Markvart.

Zatímco na obvyklé turistické značky dostává KČT příspěvky od ministerstva pro místní rozvoj a od krajů, na vyznačení brdských cyklotras bude chtít mimořádnou dotaci. Předseda rady značení očekává, že ji poskytnou kraje, na jejichž území nová chráněná krajinná oblast leží.

Jince
Zdroj: ČT24/Jan Langer

Dokud v Brdech nebudou turistické trasy řádně vyznačené, doporučuje Karel Markvart držet se silniček. Kdo by se v bývalém vojenském újezdu ztratil, toho mohou potkat vážné komplikace. Zatím v oblasti není žádná turistická infrastruktura, místy není ani mobilní signál. Navíc není všude bezpečno. „Je třeba i dbát na výstražné tabule, které umístila armáda a zakazují vstup do území, která ještě nejsou pyrotechnicky ošetřena,“ uzavřel předseda rady značení.