Recenze: Černobílý Törless svléká z kůže nejen vlastní svědomí

Prominentní internátní škola a devět mláďat, která dostala obrovskou příležitost svobodně dospět mezi nejlepšími, podobně rovnými. Jenže brzy se ukáže, že to místo je draze vykoupená zkušenost, protože žádný z nich není dostatečně zralý, aby našel pevnou půdu pod nohama, a tak ji hledá tím, že se nezdráhá pošlapat svobodu jiných. Najde tím však tu vlastní? Törless v divadle Disk to aspoň zkusí.

Devět bílých košil a devět černých kalhot. Devět dospívajících uniformních jedinců. Devět chovanců prestižní internátní školy. Devět nejlepších mezi nejlepšími. Stále stejných devět bez rodičů, bez autorit a názorů. Devět ambiciózních a devět bezcitných, kteří precizně umí přeskočit v tělocvičně cvičební kozu stejně lehce a bez emocí, jako se nezdráhají mučit a znásilňovat. A jeden Törless.

Törless je jiný než ostatní. Myslí si to. A přesto stejný. Možná ještě horší. Student, který tolik chtěl patřit mezi elitu, až se nezdráhal přijmout temnou stránku ostatních, aby patřil tam, co chtěl. Jejich pravidla, jejich chování. Ale je to doopravdy, nebo je to jen hra na rovné a rovnější? „I když si neustále opakuje, že je jiný, nakonec je to právě on, kdo brutální praktiky svých kamarádů vybrousí k dokonalosti,“ říká dramaturg Martin Satoranský. 

Törless
Zdroj: Divadlo Disk/Jakub Fulín

Cvičební koza. Medicinbaly. Reprobedna. Úspěchy. Výsledky. Stejné pohyby, stejné myšlenky, které balancují nad zakázaným. Vysněná cesta na vrchol, stejný konec?

„…Co dělá s dětmi prostředí, které žádná určitá pravidla nemá, kde hranice neexistují, kde mohou cokoli? Co z nich vyroste a kým se stanou, když základní výchovné instituce nefungují? V takovém světě se musí zorientovat nejenom Törless,“ uvádí ke hře režisér Ondřej Štefaňák.

Poznání bolí

Jednoduchá, prostá černobílá scéna, bez zbytečných rekvizit, odhaluje o to více syrovost jednotlivých postav. A ač mají jiné tváře, podstata je stejná: mladická touha poznávat za každou cenu. A nezáleží tady na tom, zda je dusí autority internátních zdí, nebo dostanou volnost. Oni totiž dělají i tak to, co dělat zrovna chtějí. Ovšem všichni nejdříve táhnou za jeden provaz. Zvrat nastane ve chvíli, kdy student Basini ukročí stranou a půjčí si peníze.

Pak je musí splatit, tak si opět „půjčí“, jenže tentokrát od svého „kamaráda“ Beineberga a dluh chudý Basini, jehož při studiu podporuje, co může, matka, nemá z čeho splácet. A hra na dospělé přestává být rázem hrou. Basini se tím vydá všanc svým doposud rovným spolužákům. Studentům Beinebergovi, Reitingovi a právě i „čistému“ Törlessovi, který se nejdříve zdráhá, ale pak podlehne touze mučit. A jejich hračkou se stává právě hříšník Basini. Jen trest ho prý podle nich napraví.

Törless
Zdroj: Divadlo Disk/Jakub Fulín

Znásilnění by mohlo stačit. Jenže tihle mladí neví, co vlastně chtějí, nejsou schopni se rozhodnout a zřejmé je tady jen to, že možnost ovládat druhou bytost v trojlístku vzbudí touhy, které neukojí ani prostitutka. A tak zkouší také mučit, manipulovat anebo, co hůře, jako zdánlivě „nevinný“ a spravedlivý Törless zkoumat, co to s tím druhým dělá, co cítí, když ho svléknete i z vlastní kůže.

Ukojí ale tak to, co hledají? Dospějí? Pochopí? Nebo kdo zakusil, navždy zůtane? Přijďte se přesvědčit sami, pokud se chcete zamyslet nad tím, co více formuje charakter a co je více nebezpečné. Zda zákazy nebo svoboda. Ambice nebo lhostejnost. Téma to není sice úplně neobvyklé, nicméně v podání studentů DAMU svěžím a přesvědčivým způsobem podané.

Hru, jejíž inspirací se stal román rakouského dramatika a spisovatele Roberta Musila, považovaného za jednoho z čelních představitelů modernismu, lze opět vidět 3. 10. v divadle Disk.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Od doby, co je Kennedyho centrum Trumpovo, návštěvnost upadá

Tržby za představení v Kennedyho centru, jedné z nejprestižnějších amerických kulturních institucí, jsou nejhorší od pandemie covidu-19. Upozornila na to analýza deníku Washington Post. Centrum v hlavním americkém městě se potýká s kritikou od doby, kdy dohled nad programem, který považoval za příliš woke, převzal coby předseda prezident Donald Trump a do vedení dosadil republikánské sympatizanty.
před 5 hhodinami

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
včera v 17:16

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
včera v 10:54

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
9. 11. 2025

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025
Načítání...