Káťa Kabanová zahájí bienále Janáček Brno na vodě

Premiéra opery Káťa Kabanová v režii Roberta Carsena v pátek večer zahájí pátý ročník bienále Janáček Brno. Potrvá do 18. října, nabídne mimořádné operní inscenace, sborové koncerty, komorní vystoupení i recitály. Převažuje hudba Leoše Janáčka, jemuž je festival věnovaný, zazní ale také kompozice jeho současníků a následovníků.

Dvaašedesátiletý Kanaďan Carsen inscenuje Káťu Kabanovou s využitím umělé vodní plochy. Hladina na jevišti Janáčkova divadla jednak znázorňuje řeku Volhu, v jejíchž vlnách nakonec titulní postava nachází smrt, ale zároveň má vyvolávat pocit nekonečného prostoru a dostává další symbolické významy. „Voda dokáže lidi spojovat, ale také oddělovat, izolovat,“ řekl novinářům v Brně Carsen.

„Je to velmi sofistikované zařízení, voda má 28 stupňů, během představení neustále cirkuluje, odtéká a přitéká pročištěná a ohřátá, aby byla pro tanečníky a zpěváky komfortní,“ popisuje technický systém ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser.

V sobotu festival pokračuje klavírním matiné, koncertem Pražského filharmonického sboru a vystoupením britského tenora Tobyho Spence. K dalším vrcholům festivalu se podle pořadatelů zařadí opera Z mrtvého domu v podání Státního divadla Norimberk a režii Calixta Bieita.

Režisér David Radok připravuje dvojprogram složený z oper Modrovousův hrad Bély Bartóka a Očekávání Arnolda Schönberga. Jde o koprodukci pořádajícího Národního divadla Brno a Opery Göteborg. Pátý ročník bienále Janáček Brno nabídne divákům 27 oper a koncertů.

Martin Glaser: Letošní ročník je rekordní (zdroj: ČT24)

„Letošní ročník festivalu je rekordní v číslech. Zaprvé díky mimořádně štědré podpoře města Brna máme dvojnásobně velký rozpočet, téměř milion euro. Nabízíme výrazně větší množství představení i sedadel a jsem rád, že se podařilo přesvědčit řadu lidí z republiky i ze zahraničí, aby přijeli,“ těší se ředitel Martin Glaser. Zájem o vstupenky je vyšší než v minulém ročníku, z prodeje už zmizely více než tři čtvrtiny všech lístků.