U benzinu a nafty ceny zdražily sice jen o několik desetihaléřů, nicméně růst by mohl podle analytiků pokračovat, a tak se zřejmě po letech zvednou i ceny letenek. Už tento měsíc zdražují například aerolinky Emirates, kdy jednosměrné letenky v ekonomické třídě vyjdou o sedm eur dráž, v byznys třídě pak o třicet. A experti očekávají zvýšení palivových příplatků během dalších týdnů až o 20 procent.
Ceny benzinu a nafty zamířily vzhůru, nyní zřejmě podraží i letenky
Ceny paliva ovlivňuje cena ropy a v současnosti panuje napětí mezi Saúdskou Arábií a Íránem, což jsou přední členové Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC), zároveň Saúdskou Arábií o víkendu otřásl protikorupční zátah, v rámci něhož byli pozatýkáni princové, současní i bývalí ministři a vlivní podnikatelé.
Cena ropy se propisuje i do růstu cen u tuzemských čerpacích stanic. Jak zmínil hlavní analytik BH Securities Martin Vlček, ceny pohonných hmot by měly v nejbližších dvou týdnech mírně růst. Poté mohou začít klesat, pokud se situace na Blízkém východě nevyhrotí.
V Česku se palivo do letadel vyrábí v Kralupech nad Vltavou, ročně ho je 200 tisíc tun, a nároky na jeho kvalitu jsou v porovnání s benzinem a naftou do aut extrémní; nekvalitní dodávka by mohla skončit tragédií a dříve, než se vyexpeduje na letiště, proto jeho vzorky prochází laboratorní kontrolou.
„Jedná se až o pětadvacet analýz. Na rozdíl od benzinu do aut se měří například hustota, krystalizace, nebo teplota čadivého plamene,“ vysvětluje ředitel produkční sekce rafinerie Kralupy Jaroslav Vacko.
Teprve poté se v zapečetěných cisternách expeduje třeba do Prahy-Ruzyně. Z nádrží na letišti se rozváží cisternami přímo ke strojům a i tady se opět kontroluje. Natankovat tunu takového paliva trvá podle mluvčího ČSA Daniela Šabíka jednu až dvě minuty a letadlo, které letí například do Lisabonu, spotřebuje při své cestě přes deset tun paliva.
Armádní letectvo zdražení pohonných hmot nepocítí
České armádní letectvo zdražení pohonných hmot naopak nepocítí. Vojáci berou palivo od Státní správy hmotných rezerv na jeden rok dopředu a neplatí spotřební daň. Jeden litr kerosinu tak vyjde na 13 korun, což ročně dělá asi čtvrt miliardy.
Nadzvukové stíhačky i bitevní letadlo mají obrovskou spotřebu. Gripen spálí během hodiny 3000 litrů leteckého petroleje, alca 1800. Jenom na letecké základně v Čáslavi tak spotřebují letadla každý den palivo za stovky tisíc korun. Kromě nadzvukových stíhaček a bitevníků provozuje české vojenské letectvo ještě dopravní letadla a vrtulníky, jejich celková spotřeba za jeden rok je zhruba 20 milionů litrů leteckého petroleje.