Amazon v Brně aneb zájmy místní komunity vs. tvrdá čísla

Brno – Česká ekonomika má za sebou nejhorší recesi porevoluční doby, spotřebitelská poptávka je slabá, platy nerostou a nezaměstnanost se vyšplhala na rekordní maximum. V těžkých časech nabízí americká společnost Amazon, že postaví v Brně obří distribuční sklad za téměř 3 miliardy korun a zaměstná v něm 1 500 lidí. Nezanedbatelným argumentem proti stavbě je obava, že Amazon v Brně zaměstná pouze nekvalifikovanou (brigádnickou) pracovní sílu. Místní politici se ale nemůžou shodnout na tom, jestli projekt chtějí ani kde halu postavit. Uděláme dobře, když si počkáme na lepší nabídku? A přijde vůbec nějaká?

Důchodce František Hromek se v polovině března osobně zúčastnil jednání brněnských zastupitelů, kteří napotřetí odmítli stavbu rozhlehlého skladu amerického internetového obchodu Amazon v průmyslové zóně Černovická terasa (čtěte víc). Pan Hromek bydlí v přilehlé městské části Brno-Slatina a patří ke skalním odpůrcům projektu. S rozhodnutím zastupitelů města je spokojen.

Vadí mu například kamiony. Bojí se, že po otevření obřího skladu jich v okolí bude jezdit příliš mnoho. „Amazon sem přivede daleko větší dopravu, než jaká tu je. A už ta dnešní je taková, že je to tady k nežití,“ svěřil se František Hromek.

Největší internetový obchod na světě už má v ČR sklad pro vrácené zboží, v Praze nedaleko Letiště Václava Havla. Nyní plánuje postavit dvě distribuční centra – kromě Brna ještě v Dobrovízi u Prahy. Obě haly se mají stát součástí sítě 25 obdobných provozů v sedmi evropských zemích. „Silné zázemí ve střední Evropě nám umožní jít dál na sever a na východ,“ přiblížil regionální ředitel evropské pobočky Amazonu Tim Collins plány společnosti.

Poloha České republiky je z hlediska logistiky pro takovou firmu ideální. Vedou tudy hlavní obchodní trasy z Německa a Rakouska dál na východ. A v neposlední řadě by zde Amazon našel levnější pracovní sílu než třeba v Německu.

Za investici na jižní Moravě hodlá Amazon utratit 2,7 miliardy korun. Ve skladu, který zabere plochu 95 000 metrů čtverečních, zaměstná 1 500 lidí. Brněnští politici se však už od prosince dohadují, kam stavbu umístit.

Část z nich v čele s primátorem Romanem Onderkou (ČSSD) by ráda viděla distribuční centrum v brněnské průmyslové zóně Černovická terasa. Tam je ovšem nutná změna územního plánu (podle toho současného nelze na Černovické terase stavět logistický sklad) a postavit nájezd, který by kamiony se zbožím nasměroval přímo na dálnici, aby nejezdily po místních komunikacích. Developer CTP, který celý projekt pro Amazon připravuje, se už zavázal, že pozemky pro dálniční exit vykoupí a silnici vybuduje.

Kraj nabídl Amazonu pozemek u letiště
Zdroj: ČT24/ČT Brno

Jihomoravský kraj vedený hejtmanem Michalem Haškem (ČSSD) nabídl Amazonu jiný pozemek u brněnského letiště. Ten má ovšem nevyjasněnou majetkovou strukturu. Investorovi se navíc tato lokalita zřejmě moc nezamlouvá. Jak minulý týden uvedla firma CTP, americká společnost stále doufá, že distribuční centrum postaví na Černovické terase. Místo si prý vybrala „velmi pečlivě“ (čtěte víc); pozemky u letiště naproti tomu nezařadila ani do svého užšího výběru.

Argumenty pro i proti

V polemice kolem stavby distribučního centra se střetávají zájmy místní komunity se zájmy centrální správy. Zatímco ti první se obávají zhoršení kvality života v dotčené oblasti, druzí hovoří jazykem tvrdých statistik, v jejichž prospěch je třeba obětovat kus vlastního pohodlí. „Argument, že bude po českých silnicích a dálnicích jezdit více kamionů, je správný, ale nic s tím neuděláme. Pokud má česká ekonomika růst, pak to zkrátka jinak zařídit nejde,“ naráží ekonom Patria Finance David Marek na již zmíněnou obavu, že nová hala výrazně zvýší intenzitu dopravy.

Další námitka: Amazon sice nabídne nová pracovní místa, bude se ovšem jednat o práci s nízkou kvalifikací a nízkými platy, o kterou stejně nebudou mít Češi zájem. „Není tam téměř žádná přidaná hodnota, takže to nijak nepovznáší lidský kapitál v České republice. Z tohoto hlediska to zase bůhvíjaké terno není,“ míní ekonom Národohospodářské fakulty VŠE Lukáš Kovanda. Že budou v distribučním centru zaměstnáni hlavně nekvalifikovaní zahraniční brigádníci, se obává i šéf brněnských zastupitelů za ODS Libor Šťástka.

Může si ale Česko zkoušené recesí, po které zůstalo přes 600 000 nezaměstnaných, nechat podobnou příležitost protéct mezi prsty? Amazon navíc podniká po celém světě a analytici jej řadí, co se významu týče, do jedné skupiny s takovými veličinami jako Apple a Google. Váhání by tak mohlo odradit další potenciální investory. „Česká republika není v situaci, kdy by si mohla vybírat, jaké investice lákat a jaké nelákat,“ varuje ekonom David Marek.

Brněnská kličkovaná (zdroj: ČT24)

Kritika směrem k brněnským zastupitelům se ozvala i z Hradu a nejvyšších vládních míst. Prezident Miloš Zeman označil jejich rozhodnutí za „pitomé“ (čtěte víc) a předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD) mluvil o „promarněné šanci“; odmítnutí investice Amazonu považuje za chybu taky ministr financí Andrej Babiš (ANO).

"Podobná investice je z principu sledovaná. Amazon je firma s velkým sex-appealem a bude se mluvit o tom, že si vybrala Českou republiku. To zase může přitáhnout pozornost jiného druhu investorů. Tohle je docela důležitý signál, i když to není žádné výzkumné, vývojové centrum," míní viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar.

Dopad na uvažování možných budoucích investorů si uvědomuje i zastupitel Šťástka. „Je mi jasné, že zkratkovitá informace, že odmítáme superznámou značku s 1 500 pracovními místy, může navodit pocit, že si nevážíme nových investorů, kteří do Česka přicházejí,“ říká.

Podle ekonoma Jana Bureše ze společnosti Era ale nebude mít tato investice pro stát velký význam. „Nemyslím si, že by to zásadním způsobem řešilo problém nezaměstnanosti nebo příjmy státní kasy. To neplatilo ani třeba v případě nošovické Hyundai, i když to byla opravdu velká investice,“ soudí Bureš.

Konkurence místním eshopům?

Brněnské váhání může nicméně uspokojit ty, kteří se bojí nové konkurence – české internetové obchody. Amazon sice neplánuje, že by přímo zacílil na český trh, tuzemským zákazníkům se ale přinejmenším zlevní dopravné, budou-li nakupovat na jeho zahraničním webu (čtěte víc). „Z pohledu spotřebitelů je to dobré, protože každá konkurence vede ke dvěma pozitivním efektům: širší nabídce zboží a většímu tlaku na ceny,“ vysvětluje Marek.

Zákazník by tak z nových distribučních center patrně těžil. Podnikání tuzemských firem by na druhé straně mohlo být ohroženo, zejména v případě drobných prodejců, kteří by americkému gigantovi nedokázali konkurovat ani cenou, ani rozsahem nabídky.

Statistiky společnosti Amazon.com
Zdroj: ČT24/ČT24 / Amazon.com

Ačkoliv primátor Onderka před dvěma týdny hovořil o „definitivním konci projektu“, podle posledních informací město Brno s developerem CTP i Amazonem o jeho realizaci na Černovické terase nadále jedná. Zastupitelstvo bude dokonce o stavbě 15. dubna znovu hlasovat, i když ji už třikrát odmítlo. Amazon se zavázal, že do tohoto termínu se k nabídce kraje postavit centrum u letiště nevyjádří.

Jak se k Amazonu staví politické strany?

Při hlasování se projevila rivalita mezi koaličními partnery ČSSD a ODS. Roli v tom můžou hrát i blížící se podzimní komunální volby.

K odpůrcům Amazonu se řadí Strana zelených, KSČM a ODS. Zelení uvedli, že lokalitu Černovická terasa nepovažují za vhodnou. Obávají se znečištění ovzduší a nárůstu dopravy. Podle nich by pozemky měly sloužit inovativní výrobě, nikoliv logistickému centru, kde jsou hůř placené a nekvalifikované pozice. Navrhují referendum vypsané výhradně v městských částech Tuřany a Slatina – k celoměstskému hlasování by podle nich nemusel přijít dostatečný počet obyvatel.

Zástupci brněnské ODS
zůstávají vůči výstavbě distribučního centra na Černovické terase nadále skeptičtí. S největší pravděpodobností se místní stranický klub přikloní k podpoře lokality u letiště, kterou Amazonu coby alternativu nabídl Jihomoravský kraj. Pozemek u tuřanského letiště je dobře dostupný z dálnice D1 bez nutnosti výstavby nového nájezdu. Přístupová cesta k průmyslové zóně navíc nevede přes městskou zástavbu, což je jeden z nejčastějších argumentů proti stavbě na Černovické terase.  Brněnská ODS ale připustila, že pokud by se podařilo změnit územní plán Brna, který v současném znění omezuje možnost využít Černovickou terasu pro logistické centrum, byla by ochotna podpořit i tuto variantu.

Jednoznačně pro stavbu skladu Amazonu na Černovické terase je brněnská ČSSD vedená primátorem Romanem Onderkou. Na posledním hlasování vesměs zvedli pro projekt ruku taky zastupitelé TOP 09 a lidovci.