Rok s kompletní dálnicí D8. Peklo na objížďkách skončilo, potíže s mostem trvají dál

Dálnice D8 slaví roční narozeniny. Zároveň sice již v listopadu oslavila sedmadvacetiny, ale to se u dálnic nevylučuje. Dokončení celého dálničního tahu z Prahy až na hranice s Německem skutečně přineslo kýženou úlevu obcím na trasách, které dlouhodobě fungovaly jako objížďka, zároveň je ale doprava na dálnici ještě silnější než v součtu obou bývalých náhradních tras.

Loni v létě, kdy se již pozvolna schylovalo k otevření dálničního úseku Lovosice–Řehlovice, jezdilo po dvou jeho objížďkách v průměru celkem 24 tisíc aut. Nyní je dálnice D8 přes České středohoří otevřená rok a provoz je na ní mnohem intenzivnější, než byl na obou bývalých objízdných trasách – tj. silnicích I/8 z Lovosic k Teplicím a I/30 z Lovosic do Ústí nad Labem.

„Poslední tři, čtyři měsíce jsme na 40 tisících vozech denně s tím, že sledujeme poměrně velké zatížení nákladní dopravou. Podle dnů v týdnu se pohybuje mezi 20 a 40 procenty,“ vyčíslil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Podíl těžkých vozidel je podobný, jako býval, v pracovní dny loni dosahoval na náhradních trasách až více než 40 procent.

Podle starosty Velemína, jehož středem prochází silnice I/8, na ní ubylo kamionů asi o 80 procent. „Občas nějaký kamion projede, zejména dopravci, kteří šetří, například Rumuni, Bulhaři a občas Poláci, ale už i to začíná trochu opadávat,“ míní.

ČTK již krátce po zprovoznění posledního úseku D8 nabídla fotografické srovnání – před (dole) a po (nahoře). Nyní je situce ještě lepší.
Zdroj: Libor Zavoral/ČTK

Místo sedmi mrtvých nula

I přes evidentní zvýšení provozu mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, vzrostla s otevřením dálnice i bezpečnost. Zejména o silnici I/30, která se tlačí v úzkém prostoru mezi Labem a železničním koridorem, se léta hovořilo jako o silnici smrti.

Bylo to sice možná nezasloužené, v posledních vydáních mapy rizikovosti silnic nefigurovala mezi nejnebezpečnějšími trasami a hůře než ona na tom byla i alternativní I/8, vážné nehody se však stávaly. „Dlouhodobě sledováno to dělalo asi sedm lidských životů ročně,“ upřesnil ředitel krajské dopravní policie Jiří Ušák.

Na novém úseku D8 se naopak za rok provozu nestala ani jedna smrtelná nehoda. Podle mluvčího Rýdla byl patrně nejvážnějším incidentem květnový požár autobusu. Ani ten však neměl tragické následky. „Zafungovaly všechny bezpečnostní systémy. I když shořel autobus, tak nikdo nebyl zraněn,“ poukázal.

Most u Prackovic: zavřeno, otevřeno, zavřeno

Přesto nebyl první rok provozu dálnice D8 v celé její plánované délce od Prahy až na hranice zcela bezproblematický. Několik měsíců před zprovozněním chybějícího středohorského úseku se objevily pochybnosti o stabilitě podloží na místě, kde stojí Prackovická estakáda – nejdelší most mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. I když pak silničáři před otevřením ujišťovali, že je vše bezpečné, zprovoznili pouze polovinu mostu.

Jezdilo se tedy obousměrně v jednom jízdním pásu a druhý zůstal uzavřen až do září. Přestože se na podzim a v zimě již jezdí po estakádě v plném rozsahu, nezůstane to tak. Na jaře začne uzavírka jedné její poloviny nanovo. Dělníci budou pokračovat v zabezpečení svahu pod ním.

„Chystáme se na druhou fázi dodatečných kotvicích prvků. Máme v plánu především vysokotlakou injektáž do klíčových bodů založení celé stavby. To nám zabere část příští stavební sezony,“ vysvětlil mluvčí ŘSD. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) řekl již dříve, že by měla uzavírka trvat opět od jara do podzimu. „Pak už bychom měli jezdit bez problémů,“ slíbil.

Stavba není zcela u konce ani po 33 letech

Historie stavby dálnice D8 tak – navzdory tomu, že je již rok v provozu v celé délce – ještě úplně neskončila. Táhne se přitom již déle než 33 let. Stavba nejstaršího úseku Řehlovice–Trmice trvala šest let do roku 1990, zpočátku tvořila severočeská část dálnice jeden celek s rychlostní silnicí R613 (později R63, dnes silnice pro motorová vozidla I/63).

Mezi lety 1990 a 2001 se pak podařilo otevřít postupně všechny úseky od Prahy k Lovosicím, ale zbývaly dvě ožehavé části na severu Čech. Jako první se nakonec podařilo dokončit tu, která dálnici napojila na německou A17 z Drážďan. Dálnice prochází okrajem Krušných hor, což představovalo při stavbě problém jednak kvůli ochraně přírody, jednak kvůli náročným stavebním podmínkám.

Mezistátní smlouva, jež zajistila propojení dálnic D8 a A17, vznikala nadvakrát. Poté, co ji česká vláda schválila v roce 1997, si vyžádalo Německo její přepracování. Původní verze totiž nevyhovovala právu EU. Konečná verze tak byla hotová až v roce 2000, kdy také ministerstvo životního prostředí vydalo výjimku umožňující stavbu v Krušných horách. Stavba byla hotová v prosinci 2006, její součástí jsou i tunely Libouchec a Panenská, přičemž Panenská byla dlouho nejdelším tunelem v Česku.

Po zprovoznění příhraničního úseku však trvalo ještě rok, než konečně začala stavba mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. V té době platil termín uvedení do provozu v roce 2010, který se nakonec posunul až na prosinec 2016. Příčinami byly chyby úředníků, kvůli kterým soudy rušily klíčové dokumenty včetně výjimky pro průchod dálnice chráněným územím v Českém středohoří, stavebního povolení na Prackovický tunel i části územního rozhodnutí.

Když se zdálo, že se podařilo všechna protivenství překonat a vše spělo k otevření v roce 2015, sesunul se po prudkých deštích na počátku léta 2013 na část dálnice nad Prackovicemi svah. Nakonec ještě loni na podzim vyšlo najevo, že se hýbe také oblast pod Prackovickou estakádou, nakonec se podařilo dálnici v prosinci zprovoznit alespoň s již zmíněným omezením na mostě.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
před 7 hhodinami

Policie obvinila dva muže, že podvedli více než pět set lidí

Pražští policisté obvinili z podvodu dva muže, kteří podle nich v letech 2015 až 2020 prodali emisní dluhopisy vydané jejich stavebními společnostmi, kupujícím ale investované částky později nevyplatili. Muži podle kriminalistů podvedli 535 lidí a způsobili škodu přes 360 milionů korun. Dvojici podle mluvčího pražské policie Jana Rybanského hrozí v případě odsouzení až desetileté tresty vězení.
před 10 hhodinami

Reorganizace na ministerstvu zahraničí vyvolala kritiku z opozice

Hnutí Starostové a nezávislí (STAN) ve výzvě předsednictvu vládního hnutí ANO kritizuje reorganizaci na ministerstvu zahraničí pod vedením Motoristů. Struktura úřadu se podle STAN mění narychlo a bez analýz. Odbor komunikace ministerstva v sobotu sdělil, že systemizace byla projednána s uznávanými velvyslanci a že úřad neruší žádné místo v zahraničí. Podle Deníku N chce premiér Andrej Babiš (ANO) věc řešit ještě před vánočními svátky.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 11 hhodinami

Zůna jen popisoval stav zděděný po předchozí vládě, tvrdí šéf poslanců SPD

Peníze českých občanů nepůjdou na prodlužování války na Ukrajině, uvedl na síti X předseda poslanců hnutí SPD Radim Fiala s tím, že ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD) na páteční tiskové konferenci jen popisoval stav, který zdědil po vládě Petra Fialy (ODS). Zůna mimo jiné prohlásil, že podpora Ukrajiny bude pokračovat, jde jen o to, jakým způsobem, a že o osudu muniční iniciativy rozhodne vláda jako celek.
před 11 hhodinami

Schillerová chce stihnout legislativu k EET v příštím roce

Nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) již vytvořila na resortu pracovní skupinu pro zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vyjádřila se tak v pořadu Týden v politice moderovaném Martinem Šnajdrem. Součástí připravovaného zákona má být také daňový balíček, který bude mimo jiné obsahovat osvobození spropitného od daní a pojistného, snížení DPH na nealko nápoje ve stravovacích službách nebo studentské a manželské slevy. Podle ministryně je reálné, aby se nezbytné legislativní změny stihly během roku 2026, zpracovaný legislativní text by chtěla mít do konce února, v říjnu by měl navázat pilotní projekt. Schillerová také znovu připustila, že schodek rozpočtu na příští rok by mohl být vyšší, než s jakým počítal návrh připravený předchozím kabinetem Petra Fialy (ODS).
před 14 hhodinami

Sport potřebuje garanta, říká Šťastný. Start Tour de France v Česku podporuje

Dlouho se volalo po tom, aby tady byl někdo, kdo se věnuje sportu ve vládě, řekl Boris Šťastný (Motoristé), který obsadil nově vzniklý post ministra pro sport, prevenci a zdraví. „Ministři bez portfeje tady vždycky byli, jsou, budou. Ať veřejnost a média ocení, nebo neocení mou práci za těch pár let, jestli to byla, nebo nebyla trafika,“ vyjádřil se v Interview ČT24 moderovaném Danielem Takáčem k tomu, že někteří členové současné vlády v minulosti ministry bez portfeje kritizovali.
před 15 hhodinami

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
před 19 hhodinami
Načítání...