Na českých dálnicích stále častěji dochází k situaci, kdy řidič kamionu zablokuje oba jízdní pruhy, aby jeho kolegové mohli snáz projet omezením. Podle dopravních expertů je to nebezpečný manévr, podle silničářů i bezohledný. Na kritických místech se přitom tento vzorec opakuje několikrát denně a policie mu nedokáže zabránit.
Nešvar českých dálnic: kamiony zablokují dva pruhy a záměrně brzdí osobní vozy
Jedním z kritických míst, kde se často tvoří kolony kamionů, je dálnice D8 před Prahou ve směru od Teplic. Kamiony musejí sjíždět o kus dál, jenže k jejich exitu vede dlouhá kolona – a někteří z nich v ní odmítají stát. Raději zaberou i další pruh.
Ukazuje to nahrávka, kterou na server YouTube nahrál jeden z řidičů. „Hoši, místo toho hádání, co se tu hádáte, tak to tam zašpérujte. A nepusťte je tam,“ nabádá jeden z řidičů kamionů ve vysílačce. „No já už je m****, já se tady vecpu. Když přijedou policajti, tak je kopnu do hlavy,“ reaguje druhý.
Většina osobních aut ale míří dál do města a tihle řidiči si je berou jako rukojmí. Místo se totiž ucpává. Jeden z řidičů kamionů se ale ve vysílačce na své kolegy obořil: „Ty chachare z toho Slovenska, ty osobáky jezděj na Blanku, tam je zákaz náklaďáků, jestli to nevíš.“
K blokování obou pruhu často dochází ve zúžení na D1
Podobné scény se na českých dálnicích v posledním roce množí. Někde blokují dva kamiony vedle sebe, jinde stačí jen jeden. Velice často k tomu dochází ve zúžení v opravovaných úsecích na dálnici D1.
„Kamiony nám tady blokujou levej pruh ve zúžení. Takže najely doprostřed schválně, protože osobáky by mohly jet v levým pruhu a oni nemůžou,“ hlásil tento týden jeden z řidičů pro pořad Zelená vlna na Radiožurnálu.
Situace si začali všímat dispečeři v národním dopravním centru. Jenom během středy se událo několik takových případů. „Je to samozřejmě nešvar a je to proti zákonu. Řidiči kamionů mají pocit, že řidiči osobních aut jim neumožní plynulý průjezd tím zúžením,“ vysvětluje dopravní expert Jan Pechout.
Nedávno dokonce oba pruhy ve zúžení zablokoval autobus RegioJetu s cestujícími na palubě. Firma se následně omluvila, řidič prý přijde o peníze. „Takové jednání není akceptovatelné a nemůže ho ani omluvit jeho snaha co nejvíce minimalizovat zpoždění spoje,“ odsoudil způsob jízdy mluvčí firmy Aleš Ondrůj.
Slabina zipu
Problém začíná u toho, jak se auta řadí do zúžených míst. Pravidlo zipu počítá s tím, že střídavě jedno z každého pruhu. Jenže kamiony jsou pomalejší, a tak se mezi ně obvykle nacpe víc aut, a tím déle čekají. Když se jim podaří zabrat i levý pruh, mají větší naději na rychlejší průjezd. Jenže na úkor těch ostatních – a taky předpisů.
Policie tvrdí, že takové jednání může vyhodnotit i jako nepovolené předjíždění. Žádná čísla o tom, kolik takových přestupků je, ale nemá. „Samozřejmě evidujeme toto protiprávní jednání. My se snažíme pořádat spousty dopravně bezpečnostních akcí,“ uvedla mluvčí Policejního prezídia Hana Rubášová.