Nová pásová bojová vozidla pěchoty (BVP) pro českou armádu asi za 50 miliard korun musí uvézt jedenáct vojáků, mít věž s osádkou nebo kanon ráže 30 milimetrů. Podmínky účasti v tendru ministerstvo obrany předalo čtyřem již dříve vybraným zahraničním firmám.
Armáda má v obřím tendru jasno. Chce obrněnce pro 11 vojáků a s osádkovou věží
Důležitým kritériem při výběru vítěze největší armádní zakázky české historie bude i rozsah zapojení českého obranného průmyslu na výrobě vozidel. Musí být minimálně 40 procent z nabídkové ceny zakázky. Oznámil to pověřený náměstek pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Filip Říha.
Armáda požaduje celkem 210 vozidel v sedmi různých modifikacích. Většina z nich bude sloužit jako BVP, další budou ve verzích velitelské, průzkumné, ženijní, vyprošťovací, zdravotnické a jako dělostřelecká pozorovatelna. Zároveň armáda chce téměř tři desítky servisních a dílenských vozidel na kolovém podvozku.
Ministerstvo obrany na setkání pozvalo firmy BAE Systems, General Dynamics European Land Systems (GDELS), PSM a Rheinmetall Landsysteme. Mezinárodní firma BAE Systems vyrábí ve Švédsku vozidlo CV90, nadnárodní GDELS nabízí španělsko-rakouský projekt Ascod.
Německá firma Rheinmetall Landsysteme by chtěla uspět s vozidlem Lynx a německé konsorcium PSM, tedy společný podnik společností Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme, nabízí bojové vozidlo Puma.
Představené technické požadavky jsou pro výrobce podstatné. Otázka zejména bude, kteří z nich dokážou splnit požadavky na velikost vozidla a na vybavení osádkovou věží. Například vozidlo Puma německého konsorcia PSM, které je vybavené bezosádkovou věží, loni odstoupilo z tendru pro australskou armádu, která také upřednostnila osádkovou věž. Puma také podle dostupných údajů nedokáže přepravit tolik vojáků, kolik požaduje ministerstvo.
Armáda ČR (AČR) má v současnosti ve výzbroji pásová bojová vozidla pěchoty BVP-2, která jsou desítky let stará a technicky velmi zastaralá. Podle dostupných informací jich AČR nyní provozuje 108 v různých modifikacích a dalších 77 je ve skladech.
Nová BVP by podle Ctirada Gazdy, vedoucího týmu, který projekt na nákup BVP vede, měla být schopna konfrontace se srovnatelným protivníkem, a to i tankem. Schopna musí být splnit všechny atributy moderního boje. K dispozici budou mít kanon ráže 30 milimetrů, kulomet i protitankové řízené střely. Podstatnou podmínkou tendru bude, aby BVP mohlo přepravit 11 lidí, a to řidiče, střelce, velitele vozu, dva specialisty a šest vojáků takzvaného roje.
V uplynulých měsících se v médiích objevila kritika toho, že se armáda a ministerstvo stále rozhodovaly, jaké parametry mají vozidla splňovat. Gazda to odmítl. Armáda se podle něj už před rokem jasně vyslovila pro osádkovou věž. Odmítl také, že by bezosádková věž byla na rozdíl od osádkové moderní. Připomněl, že například Austrálie zvolila stejné řešení.
Firmy nyní budou mít čas do začátku května, kdy od nich bude ministerstvo očekávat přihlášku do soutěže. Zájemci budou muset deklarovat, že jsou schopni splnit několik nepřekročitelných parametrů, mezi kterými jsou velikost vozu, jeho výzbroj nebo to, že dodají vzorek vozidla.
O vítězi rozhodne cena, splnění technických požadavků a míra zapojení českého obranného průmyslu. Hlavním partnerem při komunikaci s českými firmami bude státní podnik VOP, který by měl mít na starosti i následný servis vozů. „Opravdu stojíme o to, aby se do tohoto kontraktu na české straně zapojilo široké spektrum českých firem,“ řekl Říha.