Albrechtice - Největší přehradní katastrofa v českých dějinách se odehrála 18. září 1916. Hráz přehrady na říčce Bílá Desná v Jizerských horách, která byla zkolaudovaná teprve v listopadu předchozího roku, neudržela nápor vody a přes snahu techniků o urychlené vypuštění se protrhla. Masa vody se nezadržitelně řítila údolím k Desné. Ačkoliv byli obyvatelé varováni se zhruba hodinovým předstihem, vyžádala si katastrofa 62 obětí. Přehrada nebyla nikdy obnovena a její trosky jsou dodnes mlčenlivým svědkem této tragédie.
Protržená přehrada - děsivá katastrofa měla na svědomí 62 životů
Impulzem pro výstavbu přehrady se staly četné záplavy. Pražský inženýr Wilhelm Plenkner proto navrhl soustavu přehrad na Bílé a Černé Desné, které by spojovala štola umožňující převedení vody z jedné přehrady do druhé. Stavělo se v letech 1912 až 1915.
Sedmdesát minut po zpozorování pramínku se celá hráz protrhla
Zhruba deset měsíců po kolaudaci spatřili dva lesní dělníci odpoledne 18. září 1916 pramínek vody vytékající z tělesa hráze. Správce stavby nařídil okamžité otevření uzávěrů. Pramen vytékající z hráze ale nabíral na intenzitě a dělníci otevírající uzávěry se báli o své životy. Místo proto raději opustili, kvůli čemuž zůstaly uzávěry otevřeny jen z části. Sedmdesát minut po zpozorování pramínku se celá hráz přehrady protrhla a z přehrady se vyvalila nashromážděná voda.
Proud, který před sebou hrnul dřevo a trosky, smetl desítky domů a následky havárie zasáhly i Železný Brod. V nedalekém Tanvaldu voda zaplavila sklepy a přízemí domů. Když voda opadla, nastalo sčítání škod - čtyři stovky lidí zůstaly bez střechy nad hlavou, tisícovka obyvatel Desné a okolí přišla o práci. Narychlo byla vypuštěna nedaleká přehrada Souš, vybudovaná ve stejné době a obdobným způsobem, a začalo se pátrat po vinících tragédie.
Za pochybení nebyl nikdo odsouzen
Soudní proces vedený kvůli protržení přehrady trval 17 let. Všichni obvinění byli nakonec osvobozeni. Příčin protržení přehrady, jejíž zbytky jsou jednou z oblíbených turistických cílů Jizerských hor, bylo totiž více. Na počátku byl nedostatečný geologický průzkum, kvůli vypuknutí války se navíc šetřilo i na materiálu a nedostatky plynoucí ze spěchu měla také samotná práce na hutnění hmoty přehradní hráze. Z přehrady se dochovala šoupátková věž spolu se štolou k Soušské přehradě.
Letos v srpnu začala revitalizace pozůstatků po protržené přehradě, které byly k 80. výročí tragédie prohlášeny za kulturní technickou památku. Ta je jednou ze zastávek projektu Nová hřebenovka, jehož cílem je obnovit a modernizovat turistické trasy v oblasti Jizerských hor. V rámci projektu nedávno dokončili obnovu části stezky vedoucí z Albrechtic v Jizerských horách k Mariánskohorským boudám.