Nastává soumrak influencerů. Umělé inteligence jsou stejně dobré jako oni, ukázal výzkum

On-line modely vytvořené umělou inteligencí (AI) mají výrazný komerční potenciál. Zboží, které propagují, totiž jejich followeři koupí se stejnou pravděpodobností, jako když tytéž výrobky propagují reální lidští influenceři. Ukázal to nový marketingový výzkum.

Influencer (neboli ovlivňovač) je označení pro osobnost známou na sociálních sítích nebo jiných sociálních médiích, která prostřednictvím nahraného obsahu ovlivňuje postoje, názory anebo chování svých sledujících. Typicky propaguje nějaké výrobky, za to dostává od zadavatelů peníze.

Influencerství zažilo svůj úsvit v posledních deset letech – ale podle nového výzkumu možná už nastává jeho soumrak. Lidské influencery totiž mohou překvapivě snadno nahradit umělé inteligence. Popsala to studie, která zatím nevyšla ve vědeckém žurnálu, ale její autoři ji představili na odborné konferenci British Academy of Management 2023. 

Vědci porovnávali on-line videa s reklamou na výrobky firem Versace, Dior, Samsung a Gucci na Instagramu, v nichž vystupovaly modelky vytvořené umělou inteligencí – Noonoouri (402 tisíc sledujících), LilMiquela (2,7 milionů sledujících) a Imma (398 tisíc sledujících). Porovnávali komentáře sledujících, které lidí psali na stránce pod reklamami s komentáři, které byly pod podobnými reklamami, v nichž ale vystupovaly opravdové lidské modelky.

Zjistili, že 78 procent komentářů na Instagramu pod reklamami s umělou inteligencí bylo pozitivních, 17 % neutrálních a 5 % negativních. U lidských inzerátů to bylo 75 procent pozitivních, 19 neutrálních a 6 procent negativních. V komentářích k modelům umělé inteligence, které se podobají lidem, ale stále zjevně nejsou lidské, se nejčastěji objevovala slova „láska“, „krásný“ a „nádherný“.

Nová doba

„Jsme svědky zrodu nové kategorie influencerů v oblasti marketingu, modelů vytvořených umělou inteligencí,“ poznamenávají autoři. „Neobjevili jsme žádné jasné rozdíly, pokud jde o sledování nebo oblibu reklamy založené na modelech AI. To ukazuje, že spotřebitelé mohou být stejně ochotni sledovat influencera, ať už je to AI, nebo člověk.“

Podle vědců to znamená, že virtuální influenceři mohou fungovat způsobem, který je v zásadě srovnatelný s lidskými influencery. V budoucnu by podle této zprávy mohla marketingová oddělení velkých firem relativně snadno vytvořit přesně takový model AI, který by nejvíce oslovil potenciální kupce jejich jednotlivých výrobků nebo služeb.

„Studie naznačuje, že AI influenceři mohou značkám poskytnout cílenější a personalizovanější marketingové strategie – a také nákladově efektivnější řešení,“ konstatovali experti na marketing. Tyto výsledky podle nich vyvracejí teorii, že modely AI lidem připadají tím děsivější, čím více se podobají lidem.

Výzkumníci také prováděli rozhovory s některými lidmi, kteří tyto reklamy sledovali. Tito lidé uvedli, že modely AI jsou účinným způsobem, jak předvést inovativní produkty a vytvořit pozitivní vnímání značky. Úplné spoléhání se na to, že reklamy s modely AI vytvoří pozitivní vnímání značky, by ale mohlo vyvolat otázky ohledně jejich autenticity, a nejlepší by proto zřejmě byla kombinace lidských modelů a modelů AI.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Podvodníci okradli děti s rakovinou o desítky milionů, které na ně vybrali

Mezinárodní skupina podvodníků roky okrádala rodiny s dětmi, které trpí rakovinou. Pomocí emotivních videí na YouTube poptávala peníze, které si pak ale nechala. Zneužívání dětí a rodin odhalilo rozsáhlé dvouleté vyšetřování stanice BBC. Riziko, že člověk přispěje na podvodné sbírky, lze snížit následováním jednoduchých zásad.
před 4 hhodinami

Glumův efekt poškozuje vědu a hlavně doktorandy, naznačila studie

Vědci si příliš hromadí znalosti i výzkumná témata pro sebe, tvrdí nový výzkum, který fenomén nazval Glumův efekt, podle postavy z knihy Pán prstenů J. R. R. Tolkiena. Glum si žárlivě střežil Prsten podobně, jako si dnes významná část vědců sobecky hlídá „svoje témata“. Poškozuje to zejména doktorandy, ale také celou vědu, protože tak v laboratořích a výzkumných ústavech vzniká toxická atmosféra, naznačuje studie, která ale má metodologické nedostatky.
před 6 hhodinami

Británie se vrací k programu Erasmus

Británie a Evropská unie se ve středu dohodly, že britským studentům umožní opětovné zapojení do oblíbeného studentského výměnného programu Erasmus+. Jde o malý, ale symbolický signál zlepšení vztahů mezi Spojeným královstvím a EU po brexitu, napsala agentura Reuters.
před 8 hhodinami

Lední medvědi se geneticky adaptují na změny klimatu

Studie vědců z University of East Anglia (UEA) popsala, že se u ledních medvědů, které zkoumali v jihovýchodním Grónsku, začala měnit aktivita některých genů. Jedná se především o ty spojené s teplotním stresem, stárnutím a metabolismem. Podle studie to naznačuje, že se možná pokoušejí přizpůsobit prokazatelně teplejším podmínkám.
před 9 hhodinami
Načítání...