I nealkoholické pivo je prospěšné pro mužský mikrobiom, popsal výzkum

Vědci poprvé prostudovali, jak se liší vliv alkoholického a nealkoholického piva na střevní mikrobiom. Účastníci jejich studie po čtyřech týdnech pravidelné konzumace vykazovali lepší střevní zdraví, a to i v případě nápoje bez alkoholu.

Alkoholické nápoje jsou součástí lidské kultury od jejího samotného začátku. Tato dlouhá „domestikace alkoholu“ se projevuje v mnoha ohledech – například tím, že kvašené alkoholické nápoje mají (při přiměřené konzumaci) podle řady průzkumů pozitivní dopad na lidský mikrobiom (či zastaraleji střevní mikroflóru).  

Že tyto mikrobiotické kultury podporuje pití piva, je dlouhodobě známé, zatím ale chyběly informace o tom, zda se to týká i jeho nealkoholické verze, respektive jaký je mezi oběma druhy rozdíl.

Vědci teď v nové studii, která vyšla v odborném časopise ACS Journal of Agricultural and Food Chemistry, popsali, že muži, kteří denně vypili jeden alkoholický nebo nealkoholický ležák, měli rozmanitější soubor střevních mikrobů – ve srovnání se stavem, než se napili. Podle autorů studie to může snížit riziko některých onemocnění.

  • Mikrobiom byl dříve nazýván střevní mikroflórou. Jedná se o mikroorganismy, které žijí v trávicí soustavě živočichů včetně člověka. Mnohdy hostiteli prospívají, někdy však mohou i škodit.
  • Celkem ve střevě žije asi pět set druhů mikroorganismů. Dominantními v tlustém střevě jsou bakterie, ty ve výsledku tvoří šedesát procent hmotnosti stolice. Devadesát devět procent těchto bakterií pochází z třiceti až čtyřiceti nejběžnějších druhů. Mimo bakterie jsou častými mikroorganismy ve střevech i různé houby a prvoci, o nichž se však zatím ví jen málo. 
  • Mikrobiom souvisí se stravou i cvičením. Silný vliv na složení střevní mikroflóry mají léky, které lidé užívají. Mění se například v reakci na imunoterapii nebo na chemoterapii. 

Lidský trávicí trakt je plný miliard mikroorganismů, které přímo ovlivňují tělesné, ale zřejmě i duševní zdraví svého hostitele. Studie prokázaly, že pokud je ve střevech přítomno více druhů bakterií, mají lidé zpravidla nižší pravděpodobnost vzniku chronických onemocnění, jako jsou srdeční choroby a cukrovka. A pivo obsahuje sloučeniny, jako jsou polyfenoly, a také mikroorganismy z jeho kvašení, které by mohly ovlivnit rozmanitost mikrobů v lidském střevě.

  • Ležák je druh piva, který je spodně kvašen a stabilizován při nízkých teplotách. Po procesu kvašení měsíc a déle leží, od toho označení ležák (ve světě označované jako lager z německeho slova pro uskladnění). 
  • Stupňovitost má typicky od 8° až 17°. Při jeho výrobě se nejčastěji používá ječný slad. Je typický hustou pěnou, kterou ale ovlivňuje i kvalita čepování. 
  • Světlý ležák je nejvíce konzumovaný a komerčně dostupný styl piva ve světě.

Už jedna starší studie ukázala, že když muži i ženy po dobu třiceti dnů konzumovali nealkoholické pivo ležákového typu, zvýšila se rozmanitost jejich střevního mikrobiomu. Jenže tento výzkum nedokázal kvalitně popsat rozdíl mezi pitím alkoholického a nealkoholického piva. A později tento fenomén zkoumalo jen minimum dalších výzkumů.

Vědci v novém výzkumu chtěli provést precizní a kvalitní analýzu, zvolili si proto metodu dvojitě zaslepené randomizované studie: to znamená, že skupina zkoumaných mužů byla rozdělena náhodně na dvě části, jedna pila čtyři týdny alkoholické pivo, druhá nealkoholické. Ani pijáci, ani vědci přitom nevěděli, co kdo pije, takže výsledky nemohly být ovlivněny placebo efektem. 

Výsledky ukázaly, že hmotnost účastníků, index tělesné hmotnosti ani jiné vlastnosti, pomocí nichž se měří zdraví srdce a metabolismu, se během studie nezměnily. Na konci čtyřtýdenního období ale měly obě skupiny rozmanitější mikrobiom a také vyšší hladinu enzymu jménem alkalická fosfatáza– to podle autorů svědčí o zlepšení střevního zdraví.

Výzkumníci naznačují, že tyto výsledky se mohou lišit od výsledků předchozí studie, a to z důvodu odlišného designu studií a také proto, že účastníci žili v různých komunitách. Na základě této pilotní studie ale tvrdí, že konzumace jedné lahve piva, bez ohledu na obsah alkoholu, může být pro střevní mikrobiom a zdraví střev mužů prospěšná. Dodávají ale, že vzhledem k tomu, že nejbezpečnější míra konzumace alkoholu je nulová, může být nealkoholické pivo zdravější volbou.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

V USA se šíří parazitické masožravé larvy. Trumpova vláda proti nim nasadí mouchy

Spojeným státům se v minulosti podařilo vymýtit nebezpečné mouchy bzučivky, jejichž larvy napadají zejména hovězí dobytek. Teď se ale parazit vrátil – a experti jsou skeptičtí, zda se ho podaří zbavit dříve, než napáchá závažné hospodářské škody.
před 5 hhodinami

Náročné operace výrazně zhoršují paměť a intelekt u části seniorů, popsal výzkum

Asi patnáct procent starších pacientů, kteří podstoupí vážnější chirurgický zákrok, trpí potom duševními problémy, jež se postupně zhoršují, popsali američtí vědci v rozsáhlém výzkumu.
před 9 hhodinami

Folklor jako návod. Dle vědců může zlepšit moderní krizovou komunikaci

Takzvané morové legendy a současná komunikace o zdravotních krizích souvisejících se životním prostředím mají dle estonských a finských vědců mnoho společného. Zatímco oficiální krizová komunikace však klade větší důraz na omezení, folklor se zaměřuje na aktivní roli lidí a jejich osobní odpovědnost. Reet Hiiemäeová a její kolegové o svých zjištěních píší v časopise Folklore.
před 12 hhodinami

AI předčila lidské lékaře, diagnózu v praxi určila mnohem lépe, ukázal výzkum

Je umělá inteligence (AI) v reálném provozu nemocnice schopná nahradit lidské lékaře? To byla otázka, na kterou se pokoušeli odpovědět vědci z Harvardovy univerzity. Odpověď dle nich je kladná.
před 13 hhodinami

Archeologové objevili prastarou nekropoli. Může být předkem megalitických hrobů

Desítky zesnulých do pravěké nekropole na jihu Evropy tehdejší obyvatelé ukládali do země zřejmě celé generace. Detailní analýza tohoto místa naznačuje, že mohlo být jedním z prvních v Evropě, kde vznikala kultura, která ovlivnila většinu kontinentu.
včera v 14:34

Meč nebes je nejvyšším stromem Asie. Je větší než Petřínská rozhledna

Nejvyšší stromy na Zemi mohou být vyšší než většina staveb, které vytvořili lidé. Platí to také pro nově popsaný nejvyšší strom v Asii, který teď přeměřili tchajwanští vědci.
včera v 12:27

Kůže ještěrek umí triky s ultrafialovým světlem. Funguje jako maják, popsali čeští vědci

Vědci z Univerzity Karlovy v Praze a univerzity ve Valencii objevili zatím neznámý mechanismus tvorby barev u ještěrek rodu Podarcis. Popsali, že ultrafialově modré skvrny na bocích těchto ještěrek vznikají neobvyklou interakcí mezi pigmenty a mikroskopickými odrazivými strukturami v kůži.
včera v 10:32

„Výkop století.“ Francouzští archeologové zkoumají podzemí u Notre-Dame

Fronta turistů strádající pod sluncem čeká, až bude moci vystoupat na katedrálu Notre-Dame a prohlédnout si její chrliče. Čtyři metry pod nimi míří tým archeologů opačným směrem – kope přímo dolů a zpět v čase do Paříže z doby starověkého Říma před dvěma tisíci roky, píše agentura AP.
včera v 07:30
Načítání...