Vědci dokončili rozsáhlé pátrání po mimozemském životě. Prozkoumali 10 milionů hvězd a nenašli nic

Radioteleskop v Západní Austrálii dokončil rozsáhlé sledování vesmíru, které mělo odhalit případné vyspělé mimozemské technologie. Vědci v rámci tohoto projektu propátrali pomocí citlivých přístrojů část oblohy, kde se nachází nejméně 10 milionů hvězd.

Astronomové využili teleskop Murchison Widefield Array (MWA), aby se podívali po mimozemském životě stokrát přesněji než kdy dříve. Výsledky zveřejnili v odborném časopise Publications of the Astronomical Society of Australia. Po signálech inteligentních civilizací nenašli ani stopu.

Podle Stevena Tingaye, který výzkum vedl, teleskop pátral po silných rádiových signálech na podobných frekvencích, jako jsou FM vlny. Jejich přítomnost by naznačovala existenci nějaké technologicky pokročilé civilizace, která dosáhla rozvoje srovnatelného s pozemšťany.

„MWA je jedinečný dalekohled, který nám umožňuje sledovat miliony hvězd současně,“ uvedl vědec. „Pozorovali jsme souhvězdí Plachet po dobu 17 hodin, více než stokrát hlouběji a ve větším rozsahu než dříve. A nenašli jsme žádnou technosignaturu – tedy žádný náznak inteligentního života,“ popsal výsledky astronom.

Žádné překvapení

Výsledek ho ale nepřekvapil: „Jak správně poznamenal Douglas Adams ve Stopařově průvodci – vesmír je velký, vážně hodně velký.“ I když byl rozsah studie vzhledem k dosavadním možnostem značný, přesto byl její záběr relativně velmi omezený. „Jako bychom prozkoumali v celém oceánu oblast o velikosti jednoho menšího bazénu,“ dodal.

Podle vědce je důležité zkoušet hledat mimozemské civilizace dál a rozmanitými způsoby – nevíme totiž nic o technologiích, které případně využívají.

Část Murchison Widefield Array