České mosty můžeme kontrolovat z družice, navrhuje Technologická agentura

Technický stav mostů lze kontrolovat prostřednictvím družic pomocí radarového signálu,  deformace je možné vyhodnocovat s přesností v řádu jednotek milimetrů. Průzkumu se věnují pracovníci z české společnosti GISAT, kteří metodu nedávno otestovali na mostech na dálnici D1 u Ostravy. Mosty a jejich stav se vrátily do centra pozornosti po pádu dálničního mostu v italském Janově v polovině letošního srpna.

Morandiho most v Janově
Zdroj: Reuters Autor: Stefano Rellandini

Ministr dopravy Dan Ťok na konci srpna rozhodl, že silniční a železniční mosty v Česku, které byly postaveny v 60. až 80. letech, budou mimořádně zkontrolovány. Prověřovat se bude zhruba tisícovka mostů. Ke kontrolám Ťok vyzval i kraje.

Jak zkoumat most ze satelitu? Radarem

Metoda využívající radarového signálu v dlouhé časové řadě sleduje polohu objektu, průběh pohybu i odchylky od dlouhodobého trendu. „Můžeme tak identifikovat potenciální rizika vyvolaná vlivem pomalých postupných deformací,“ uved Jan Kolomazník ze společnosti GISAT.

Signály se mohou odrážet přímo od samotných staveb, součástí návrhu jsou i takzvané pasivní odražeče radarových vln. „Ty nejsou vždy nutné, ale v našem řešení hrají pro mosty klíčovou úlohu. Některé pohyby spodní stavby mostů je totiž možné sledovat prakticky výhradně jen pomocí instalovaných odražečů vln,“ doplnil Kolomazník.

„Existuje řada možností, jak sledovat pohyby velkých dopravních staveb, budov nebo třeba svahů nad dálnicemi. Nikdo ale zatím neprovozuje žádný podobný systém, který pracuje s už dostupným družicovým systémem, a tím pádem je rychle aplikovatelný a finančně dostupný,“ dodal místopředseda Technologické agentury ČR Pavel Komárek.

Proč je důležité sledovat mosty? Padají

Zvýšenou pozornost zaměřenou na technický stav mostů vyvolal pád části Morandiho dálničního mostu v Janově v polovině srpna, v jehož důsledku zemřelo přes 40 lidí. V Česku se v posledních letech staly dva případy, kdy při pádu mostů zemřeli lidé. V srpnu 2008 se ve Studénce na Novojičínsku na železniční trať spojující Prahu se severní Moravou zřítila ocelová konstrukce opravovaného silničního mostu. Do něj narazil vlak EuroCity Comenius. Na místě zahynulo šest lidí, další dva zemřeli později v nemocnici.

V září 2014 se zřítil most ve Vilémově na Havlíčkobrodsku ve chvíli, kdy pod ním pracovalo šest dělníků. Čtyři zahynuli a dva byli zraněni.

Loni v prosinci se u Trojského zámku v Praze zřítila do Vltavy betonová lávka pro pěší. Při pádu konstrukce se zranili čtyři lidé, z toho dva těžce. Letos v srpnu byla lávka podobné konstrukce v Nymburce preventivně stržena do řeky.

Podle údajů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je v Česku 1682 dálničních mostů a dalších skoro 18 tisíc na silnicích. Na tuzemských dálnicích není podle mluvčího ŘSD Jana Studeckého v současnosti žádný most v havarijním stavu. Na silnicích I. třídy, kterých má ŘSD ve správě 3209, evidují silničáři v havarijním stavu šest objektů. Ty jsou podle Studeckého zabezpečeny nebo se opravují.