Přelom v odhalování tajemství mumií? Pomoci má detailní rentgen

Zkoumání mumií pomocí detailního rentgenu (zdroj: ČT24)

Bližší informace o životě před dvěma tisíci lety mohou pomoci odhalit moderní technologie. Američtí archeologové se nyní díky výkonnému rentgenu snaží zjistit, jak zemřela pětiletá egyptská dívka, jejíž mumie byla objevena v roce 1911.

Dívka žila zhruba na přelomu 1. a 2. století, tedy v době, kdy se průměrná délka života v Egyptě pohybovala kolem 25 let.

„Doufáme, že zjistíme nějaké informace o samotné mumifikaci. Taky doufáme, že se dozvíme víc o struktuře kostí, o nanostruktuře použitých materiálů, nebo o tom, jak tehdejší Egypťané těla uchovávali,“ konstatoval lékař Stuart Stock.

Nejdřív ale vědci musí provést sérii CT skenů, které ukážou, kam zaměřit rentgen a které části těla zkoumat až na úroveň jednotlivých molekul. Na výzkumu se podílí experti a studenti z různých oborů.

„Máme tady studenty archeologie, historie, studenty z oborů fyziky materiálů a počítačových věd. Ti zkoumají mumii z různých úhlů pohledu a používají různé technologie,“ podotkla kurátorka v Block Museu Essi Rönkkövá.

Zatím se předpokládá, že dívka zemřela kvůli infekční nemoci. Jestli teorii potvrdí i výsledky moderní analýzy, bude jasné v lednu. Podle vědců by se detailní rentgenování mohlo stát klíčovým nástrojem při studiu i dalších mumií.