Až polovina hmoty v Mléčné dráze je možná z jiných galaxií

Možná až polovina hmoty, která tvoří naši galaxii Mléčnou dráhu včetně lidí, pochází z jiných částí vesmíru. Ve své studii to uvádějí astrofyzici z americké Severozápadní univerzity.

Vědci s pomocí počítačových modelů zjistili, že výbuchy supernov vymrští obrovské množství hmoty z původních galaxií a že hmota se následně díky silnému galaktickému větru šíří vesmírem.

„Vzhledem k tomu, kolik hmoty, ze které jsme stvořeni, může pocházet z jiných galaxií, si tak můžeme říkat vesmírní cestovatelé či extragalaktičtí přistěhovalci,“ prohlásil Daniel Anglés-Alcázar ze Severozápadní univerzity.

Putující mezihvědná hmota

„Je pravděpodobné, že velká část hmoty Mléčné dráhy před tím, než nakonec nalezla nový domov v Mléčné dráze, pochází z jiných galaxií a cestovala mezigalaktickým prostorem,“ uvedl Anglés-Alcázar.

Mezigalaktický přesun hmoty je nově zjištěným fenoménem, který může od základu změnit naše chápání vzniku galaxií. Claude-André Faucher-Giguère, který se na studii rovněž podílel, uvedl, že ze závěrů tak vyplývá, že až polovina všech atomů kolem nás, ať již ve sluneční soustavě, na Zemi či v každém člověku, nevznikla v Mléčné dráze, ale ve zcela jiné galaxii. „A to až v jeden milion světelných let vzdálených,“ dodal Faucher-Giguère.

Přesun hmoty mezi galaxiemi je dlouhodobou záležitostí, cesta i přes rychlost několika stovek kilometrů za sekundu může trvat i miliardy let.

V rámci výzkumu vědci vytvořili detailní obraz vesmíru na samém počátku takzvaného velkého třesku, poté na počítačích simulovali pohyb hmoty až do současné podoby. Výpočty ukázaly, že hmota se přesouvala z menších do větších galaxií, jakou je i naše Mléčná dráha.