TÉMA

Geneticky modifikovaný organismus

Povolte geneticky upravené rostliny, vyzývá Evropskou unii skupina elitních vědců

Evropská unie podle špičkových vědců podceňuje výzkum geneticky modifikovaných plodin, které by ji mohly ochránit před mnoha riziky klimatické změny. Místo věcné diskuse podle nich dochází k vyvolávání strachu.
22. 1. 2024|

Upravená bakterie zabrání vzniku kazů, slibuje start-up. Se svým přípravkem ovšem obešel pravidla

Neschválený výzkum, který dokázal obejít zákony o regulaci léků, chce příští rok uvést na trh přípravek, který má člověka zbavit navždy zubního kazu. Nahradí totiž bakterie, jež kazy způsobují, za geneticky upravenou variantu. Ta nevyrábí jako odpad kyselinu, a nepoškozuje tak sklovinu.
18. 12. 2023|

Odpůrce vědy spojuje velké sebevědomí a malé znalosti, popsala studie

Jedním z nejdůležitějších úkolů vědy je vedle samotného bádání také vzdělávání veřejnosti, aby přijala vědecké poznatky. Nový výzkum Portlandské státní univerzity (PSU) ale vysvětluje, proč snaha předat odborný konsensus široké veřejnosti mnohdy selhává.
23. 7. 2022|

Geneticky modifikované plodiny zachraňují životy, říká biolog. Chtěl by jejich povolení v EU

Je potřeba, aby byly v Evropě povolené geneticky modifikované organismy (GMO), říká rostlinný biolog Jiří Friml. V jiných částech světa díky této technologii pěstují rostliny odolnější vůči škůdcům nebo obsahující více živin a vitaminů, což zachraňuje stovky tisíc životů v Africe nebo v jihovýchodní Asii. Friml ve středu získal Cenu Neuron za celoživotní přínos vědě v oboru biologie.
7. 11. 2019|

Američané ochutnají geneticky upravené lososy. Rostou dvakrát rychleji

Na talíře amerických strávníků se poprvé dostane živočich se změněnou DNA. Už příští rok zamíří na tamní trh geneticky upravený losos. Prodejce tvrdí, že vychovat dospělou rybu je dvakrát rychlejší než v přírodních podmínkách.
30. 6. 2019|

Jak německý farmaceutický obr Bayer spolkl americkou legendu Monsanto. A jak se mu vzpříčila v krku

Vynálezce Aspirinu – německý Bayer – loni zažil jeden z nejtěžších roků své více než 150 let dlouhé historie. Pověst mu poškodil údajně rakovinotvorný herbicid Roundup a vlna soudních sporů. Firma přišla o více než 40 procent hodnoty na trhu, rozprodala obchodní divize a propustila zhruba 10 procent zaměstnanců. Jen ve Spojených státech Bayer čelí zhruba 13 tisíci žalobám a další soudní spor se nově objevil v Austrálii. Farmaceutický gigant Bayer přitom původně s Roundupem neměl nic společného. Glyfosátový herbicid získal jako svého druhu bonus poté, co v roce 2016 „spolkl“ největšího producenta geneticky modifikovaných organismů (GMO) na světě, americkou firmu Monsanto.
17. 6. 2019|