Němci si musí své starší diesely nechat opravit, nebo si koupit nové auto

Němečtí majitelé starších naftových aut si budou moci nechat modernizovat motor či dát své staré auto na protiúčet při nákupu nového. Rozhodly o tom špičky německé vládní koalice. Samotné automobilky ve svých vyjádřeních dávají přednost výměně aut před úpravou motoru, která by pro ně mohla být nákladná. Organizace Greenpeace vládní dohodu kritizuje.

Ilustrační foto
Zdroj: Reuters Autor: Hannibal Hanschke

Němečtí výrobci aut slíbili, že nabídka odkupu na protiúčet začne platit okamžitě, oznámil na tiskové konferenci ministr dopravy Andreas Scheuer. V případě úpravy hardwaru je podle něj stále potřeba domluvit finanční podmínky, tedy kdo bude výměnu platit, a také technickou stránku věci. Vláda totiž chce, aby veškeré náklady na úpravu motorů hradili výrobci, někteří to však odmítají. Scheuer dodal, že nyní byla dosažena politická dohoda a o podrobnostech zavedení této dohody se stále jedná.

Program výměny starých aut za nová formou slev nebo odkupem starých aut na protiúčet se má týkat vozů, které splňují starší ekologickou normu Euro 4 a Euro 5. V současnosti musí auta splňovat standard Euro 6, který platí od roku 2014. Nová osobní auta splňující Euro 5 se nesmějí v EU prodávat od 1. ledna 2015. To znamená, že dohoda se týká naftových vozů prodaných nejpozději v roce 2014. 

Výrobci aut upřednostňují nákup nových vozů 

Okamžité zavedení pobídek by mělo zajistit, že řidiči se starými vozy je budou moci vyměnit za nové ještě před zavedením zákazů jízdy starých naftových vozů v některých městech. Vláda očekává, že stejnou nabídku učiní svým zákazníkům nejen německé, ale také zahraniční automobilky.

U vozů splňujících standard Euro 5 si budou moci majitelé nechat nainstalovat další technologii čištění výfukových plynů. Pokud majitelé dají přednost tomuto dodatečnému hardwarovému vybavení a bude takový systém k dispozici, vláda očekává, že náklady na sebe vezmou automobilky. Scheuer zdůraznil, že v zákoně je jasné ustanovení, že každý výrobce musí převzít zodpovědnost za konstrukční díly, v tomto případě za technologii výfukových plynů.

Některé automobilky však úpravu odmítají, protože podle nich není z ekonomického hlediska praktická a ani technologie není dostatečně vyvinutá a dávají přednost výměně aut.

Ekologičtí aktivisté protestují proti rozhodnutí německé vládní koalice
Zdroj: Reuters
Autor: Fabrizio Bensch

Automobilky na svém podvodu ještě vydělají, zlobí se ekologové

Ekologická organizace Greenpeace uvedla, že německá vláda nedokázala poskytnout řešení dieselové krize. Automobilky obvinila, že zneužívají situace. „Automobilky se snaží obrátit podvody s emisemi ve zlatý důl prodeje nových aut - tato strategie bude nadále poškozovat klima a plýtvat zdroji,“ uvedla Greanpeace v prohlášení.

  • Podle údajů německého úřadu pro dopravu KBA jezdí na německých silnicích v současnosti 46,5 milionu vozů. Z toho je 3,1 milionu naftových vozů splňujících standard Euro 4; standard Euro 5 splňuje 5,7 milionu vozidel.

Němečtí politici se tématu starých dieselových aut věnují, protože hrozí zákazy jízdy těchto vozů v některých městech. Německé soudy umožnily zakázat městům jízdy starých aut v rámci boje s vysokými úrovněmi oxidu dusíku v ovzduší. Částečný zákaz již platí v Hamburku a od února vstoupí zákaz v platnost také ve Frankfurtu nad Mohanem.

Lidé ze zemí mimo EU budou moct hledat práci půl roku

Představitelé vládní koalice se dohodli také na kompromisu ohledně přistěhovalectví. Lidé s odborným vzděláním ze zemí mimo Evropskou unii se budou moct do Německa přistěhovat a hledat zde půl roku práci. Předpokladem jsou odborné vzdělání a znalosti němčiny nutné pro zamýšlenou činnost.

Topenáři, pekaři a další odborné síly se budou muset během doby, kdy budou hledat zaměstnání, sami postarat o své živobytí. Podle vlády nebude lidem umožněno „přistěhování do sociálních systémů“ a o udělení příslušných víz budou rozhodovat německé ambasády v jednotlivých zemích. Obdobná opatření dosud v Německu platí pro vysokoškolsky odborně vzdělané cizince.

Německá koalice se také shodla na tom, že německé firmy by měly být zbaveny povinnosti upřednostňovat při obsazování pracovních míst Němce před cizinci ze zemí mimo EU.

Německá vláda myslela i na odmítnuté, ale „trpěné“ žadatele o azyl, kteří pracují. Pro ně má být snadnější získat povolení k pobytu, ale přesná kritéria mají být stanovena později v zákonných normách, které se týkají práva pobytu. „V pobytovém právu budeme definovat jasná kritéria pro spolehlivý status trpěných osob, které si svou výdělečnou činností zajišťují peníze na obživu a jsou dobře integrovány,“ stojí ve vládním dokumentu.

„Spolehlivý status znamená, jak to já chápu, že tady mohou pracovat a nemusí počítat se svým navrácením,“ vysvětlil ministr práce Hubertus Heil ze sociálnědemokratické strany (SPD). Ministr vnitra a šéf konzervativní CSU Horst Seehofer však upozornil, že tato možnost nebude poskytnuta lidem z takzvaných bezpečných zemí původu.

Vládní kompromis zatím nezahrnuje takzvaný „spurwechsel“ (změnu jízdního pruhu), tedy možnost, že by se uprchlíci zbavili svého statusu žadatelů o azyl a byli vedeni jako běžní zahraniční pracovníci, pokud si najdou práci a naučí se německy. Tuto možnost prosazovala SPD, zatímco proti se stavěla zejména bavorská CSU. Zástupci tří koaličních stran se tak nakonec shodli na prozatímním zachování „principu oddělení azylu a ekonomické migrace“.