Po sebevraždě Robina Williamse přibylo lidí, kteří si vzali život. Negativní vliv mohla mít média

Po více než třech letech se připomíná sebevražda slavného amerického herce Robina Williamse. Psychologové totiž zjistili, že po jeho smrti narostl v Americe počet sebevražd o deset procent. Podle odborníků za to částečně mohou média a sociální sítě.

Zpráva o smrti třiašedesátiletého Robina Williamse v srpnu 2014 zaskočila celé Spojené státy. Protože zemřel nadaný umělec, který trpěl depresemi, a zároveň šlo o sebevraždu, média informaci věnovala značnou pozornost.

Psychologové zjistili, že během čtyř měsíců po Williamsově pohřbu stoupl počet sebevražd mezi Američany o deset procent. Napočítali přesně o 1841 případů navíc, než kolik jich čekali.

„Vlastně mě to nepřekvapuje. Žijeme bohužel v době ikon, to znamená, že se spousta lidí a hlavně těch mladších upíná ke známým osobnostem a i žijí jakoby zástupně jejich život nebo hodnoty,“ míní psycholog Jiří Šípek.

Ani autory dotčeného výzkumu to nepřekvapilo. Pečlivě sesbíranými údaji chtěli upozornit na možný vliv médií. Některá důrazem na detaily o Williamsově smrti vytvářela skoro až návod. Sesbíraná data ukazují, že metoda Williamsovy sebevraždy se pak objevovala častěji i mezi dalšími lidmi, kteří se rozhodli připravit o život.

Média ale nebyla v šíření zpráv o sebevraždě osamocena, roli nesly také sociální sítě. Když se dvacet let před Williamsem zabil zpěvák Kurt Cobain, sebevražd přibylo jen mírně. Podle jedné studie právě proto, že média se tehdy zachovala odpovědněji a sociální sítě neexistovaly.

Vyhněte se detailům, radí Světová zdravotnická organizace

Světová zdravotnická organizace proto loni vydala nové rady jak o těchto zprávách informovat. Patří mezi ně absence detailů a zahrnutí kontaktu na krizovou linku. Často pak stačí ukázat to dobré.

„Jestli by se třeba v životě toho konkrétního člověka, který ze zoufalství odešel z různých důvodů, nenašlo nějaké poselství. Nejenom to, že to zabalil, ale že tam byly také pozitivní věci, které stojí ostatním, kteří ho tak milovali, za to, aby v nich pokračovali,“ uvedl psycholog Šípek.

obrázek
Zdroj: ČT24

Smrt známých osobností může zapůsobit i pozitivně. Když před devíti lety zemřela na rakovinu děložního čípku hvězda britské reality show Jade Goodyová, na prohlídku se objednalo o 400 tisíc žen navíc. Dnes už je prevence nemoci v Británii znovu na svém průměru, stejně jako sebevraždy ve Spojených státech.