Rakušané podají žalobu kvůli "mýtu pro cizince" v létě

Žaloba Rakouska ve sporu o zpoplatnění německých dálnic pro osobní auta je hotová a pokud na předloženém německém modelu mýtného nebudou učiněny žádné změny, Vídeň ji v létě podá k Soudnímu dvoru Evropské unie. Oznámil to rakouský ministr dopravy Jörg Leichtfried, který míní, že rakouská žaloba proti „mýtnému pro cizince“ má dobré šance na úspěch.

Leichtfried zároveň vyjádřil přání, aby ve sporu o německé mýtné zavládl věcný tón. Nedávné vyjádření svého německého protějšku Alexandra Dobrindta, že by Vídeň měla skoncovat se svou „mýtnou schizofrenií“, připsal předvolebnímu boji v Německu. „Podle mého není dobré, když se v takových otázkách volí takový tón,“ řekl Leichtfried.

Nejhlasitějším zastáncem zavedení mýta pro osobní automobily byla bavorská CSU, jejímž je ministr dopravy Dobrindt členem.

Německo dalo koncem března zelenou projektu mýtného pro osobní auta. Vybírání poplatku za užití dálnic by mělo začít v roce 2019.

Návrhy dálničních známek v Německu
Zdroj: ČT24

Plán dlouhodobě kritizuje řada evropských států, především těch, které s Německem sousedí. Do jejich čela se od počátku postavilo Rakousko.

Rakouský ministr v rozhovoru pro agenturu DPA zopakoval, že Rakousko nekritizuje samotný fakt, že chce Německo mýtné zavést, ale to, že by ho de facto platili pouze cizinci. Majitelé aut registrovaných v Německu mýtné podle plánu sice také uhradí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce větší úlevu, než kolik zaplatí na poplatcích. Rakouský ministr Leichtfried proto mluví o „mýtném pro cizince“.

„To je diskriminační a odporuje to evropskému právu. Nijak mi nevadí, že chce nějaká země zavést mýtné. Máme ale uvnitř EU společná pravidla a těmi se musejí řídit všichni. I ti velcí,“ uzavřel Leichtfried.

  • Majitelé aut registrovaných v zahraničí měli platit jen za použití německých dálnic, nikoliv silnic prvních tříd.
  • Roční mýtné by bylo možné koupit kdykoliv během roku s platností 12 měsíců.
  • Dálniční známka má být elektronická a ke koupi na internetu, v mobilní aplikaci nebo na dálnicích poblíž německých hranic. 
  • Řidiči by měli povinnost uvést poznávací značku vozu i údaje o objemu motoru nebo jeho emisní normě. Pokud technické údaje nevyplní, byl by jim automaticky účtován nejvyšší poplatek za vybrané časové období.
  • Kontrola dálničních známek se měla uskutečňovat digitálně pomocí srovnání poznávacích značek vozů zaznamenaných na dálnici s databází aut, za které bylo zaplaceno mýtné.
  • Výše pokut pro řidiče bez dálniční známky nebyla stanovena. Německé ministerstvo dopravy ale ujistilo, že by pokuty vymáhalo i v zahraničí.