Zmodernizované vlaky jsou na tratích v Olomouckém kraji stále výjimkou. Jezdí místo nich staré motoráky

3 minuty
Zmodernizované vlaky jsou na tratích v Olomouckém kraji stále výjimkou. Jezdí místo nich staré motoráky
Zdroj: ČT24

Na tratích v Olomouckém kraji mělo od dubna jezdit dvanáct modernizovaných souprav vlaků značky Stadler. Z opravárenských závodů na Slovensku jich ale zatím dorazila jen polovina, některé z nich jsou navíc poruchové. Nahrazují je proto staré motoráky. České dráhy už kvůli tomu dostaly několik pokut od olomouckého hejtmanství.

Na regionálních tratích Olomouckého kraje mělo jezdit dvanáct klimatizovaných vlaků Stadler, dodnes jsou tu ale výjimkou. „Ony jezdí, občas i nejezdí, protože jsou poruchové,“ postěžovala si pravidelná cestující Magda Škurková.

Tentokrát měli cestující štěstí. V letním horku se klimatizovaný vůz hodil. „Jedu s ním teprve podruhé. Je to fajn, dobře se do něj nastupuje,“ řekla další cestující Božena Danielová.

Bezbariérový přístup, ale také nové technologie. Tato nabídka přinesla Českým drahám desetiletou smlouvu s krajem. Ze slibované flotily ale zatím dorazila jen polovina. A nedá se na ni spolehnout.

„Vesměs je to porucha na elektroinstalaci, kdy dochází k neotevírání a zavírání dveří, nefungují klimatizace, nefunguje WC,“ popsala koordinátorka dopravního systému Olomouckého kraje Kateřina Suchánková.

Hejtmanství spolu s dopravcem nasazují každou nově modernizovanou jednotku na nejméně vytíženou trať. Tam zkoušejí, jestli je vlak v pořádku. „Je to bohužel velmi smutné a stává se, že nasazené vozidlo nedojede kolikrát ani do Moravského Berouna a stahuje se zpět,“ podotkla Suchánková.

Do středy jezdily ze šesti modernizovaných souprav čtyři, už jsou jen tři. „Můžeme potvrdit to, že pokud jde o poruchovost, ty jednotky řady 646 výrobce Stadler Pankow jsou více poruchové než jiné provozní řady, které máme ve svém vozovém parku,“ řekla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

Dráhy už zaplatily šest milionů korun za pokuty

Za každou nenasazenou soupravu platí České dráhy pokutu. Jen od ledna do června to podnik přišlo na čtyři miliony korun. Další dva zaplatil za to, že místo moderních vlaků jezdí po tratích staré motoráky. „Bohužel ty komplikace s dodavatelem tady jsou, my řešíme i případné smluvní sankce, protože i my jsme pokutováni ze strany Olomouckého kraje,“ vysvětlila Rajnochová.

České dráhy koupily vlaky takzvaně z druhé ruky v Německu. Zaplatily za ně sto devadesát milionů korun. Dalších tři sta milionů bude stát jejich oprava. Zakázku získala firma ze slovenského Zvolena. Její odpovědi na otázky České televize do uzávěrky pořadu nedorazily. Všech dvanáct moderních souprav by mělo na regionálních tratích jezdit nejpozději do konce letošního roku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 51 mminutami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 4 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 7 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 9 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 10 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 20 hhodinami
Načítání...