Lanovka na Ještěd bude mít nové bezpečnostní prvky, slibuje vedení Českých drah

České dráhy chtějí na visutou lanovku na Ještěd v Liberci přidat další bezpečnostní prvky. Analýzu by měl jejich generální ředitel Ivan Bednárik mít k dispozici do dvou měsíců. Lanovka bude mimo provoz minimálně do konce zimní sezony.

„Nejsem technik ani specialista na lanové dráhy, ale pokud jsem to pochopil správně, tak lidský faktor byl poslední bezpečnostní prvek. Moje představa je tedy taková, že před něj se zařadí jiné bezpečnostní prvky, popřípadě se vymyslí nebo navrhne jiné možné řešení bezpečnostní otázky,“ řekl generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik.

Návrh řešení by měl mít Bednárik na stole do dvou měsíců. „Mám nějakou jasnou představu, ale záleží, zda se střetne s realizovatelností. A ta představa je jednoduchá, musíme doplnit další bezpečnostní prvky do lanovky, aby byla vnímaná veřejností, že je bezpečnější,“ uvedl.

O jak velkou investici půjde, zatím neví. „Zadal jsem úkoly, aby se analyzovala nákladová a technická stránka, co se dá a v jakém čase zrealizovat. Když tyto materiály naplní mé očekávání, tak předpokládám, že přijmeme investiční záměr. A když se to povede zrealizovat, tak v ten moment budeme první cestující, jako vedení Českých drah. Abychom ujistili veřejnost, že důvěřujeme tomu, co jsme přijali za opatření, aby se nemohla tato situace nikdy opakovat,“ dodal.

Proč se lano roztrhlo, se stále neví

Podle Bednárika realizace dalších bezpečnostních prvků na lanovce záleží i na závěrech vyšetřování policie a Drážní inspekce. Co se přesně stalo, neví zatím ani Bednárik. „Víme, kde se to roztrhlo, nevíme příčiny,“ uvedl.

Lanovka má dvě kabiny, které se na trasu vydávají souběžně proti sobě. Jedna vyjíždí z horní a druhá ze spodní stanice a míjí se u podpěry zhruba v polovině trati. „Podle videozáznamů, co máme k dispozici, a fotodokumentace, tak to lano se roztrhlo v místě pár centimetrů od uchycení kabiny. Tedy v místě, které není viditelné ve smyslu, že by si ho někdo vyfotil,“ popsal Bednárik. Horní kabina se v době přetržení nosného lana zřejmě nacházela v horní části trasy. „Předpokládáme, že kabina vyskočila na sloupu, který je zhruba ve středu trasy. Tím, že jela vysokou rychlostí a samospádem, tak jedna jediná překážka, která na trase je, zřejmě pomohla tomu, že vyskočila z kladek. Jsou to ale jen předpoklady,“ dodal.

Pracovníci lanovky dostanou zatím jinou práci

V Liberci se generální ředitel Českých drah setkal se všemi jedenácti pracovníky lanové dráhy, aby je ujistil, že s nimi nadále počítají a budou pro ně mít práci i v době, než experti uzavřou vyšetřování příčin tragédie. „To znamená, že pro ně máme připravené pracovní pozice, aby neztratili odbornost a ani nemuseli nikam daleko dojíždět. Jedná se o práci v Liberci,“ řekl Bednárik.

Kabina visuté lanové dráhy spadla v neděli 31. října odpoledne ze zhruba třicetimetrové výšky při cestě z horní stanice do dolní po přetržení tažného lana, zemřel její průvodčí. V kabině pro pětatřicet lidí byl sám. Třinácti cestujícím ve druhé kabině se nic nestalo. Kabina zůstala viset na nosném laně patnáct metrů nad zemí, průvodčímu se podařilo aktivovat záchrannou brzdu a kabinu, která po přetržení tažného lana prudce sjížděla zpátky k dolní stanici, zastavit. V bezmála devadesátileté historii lanovky na Ještěd byl pád kabiny z konce října prvním takovým případem.