Jedna jízdenka, méně linek, více spojů. Příbramsko nakročilo k integrované dopravě

Události v regionech: Pražská integrovaná doprava má stále širší záběr (zdroj: ČT24)

Historický autobus Ikarus vyrazil v týdnu na zvláštní jízdu z Prahy do Příbrami, aby tak předeslal víkendové rozšíření Pražské integrované dopravy o některé autobusové linky jezdící v okolí Příbrami. Znamená to další důležitý krok k těsnějšímu propojení veřejné dopravy v celém Středočeském kraji a zároveň i Praze, čemu se politici v minulosti dlouho bránili. Pro cestující to mimo jiné znamená i to, že mohou na cestách výrazně ušetřit.

Od soboty je součástí Pražské integrované dopravy Příbramsko – slavnostní zahájení s jízdami historického autobusu ovšem proběhlo již ve středu, ale zatím jen částečně. Termínem „Příbramsko“ není v případě integrace míněn celý okres Příbram, změny se prozatím týkají oblastí severně a severovýchodně od Příbrami – tedy směrem k Dobříši a Hořovicím, ale nikoli směrem k Rožmitálu či Březnici. Navíc do Pražské integrované dopravy zatím není začleněna příbramská MHD.

„Těšíme se na začlenění příbramské MHD a příměstských spojů do systému PID, které máme přislíbeno v první polovině příštího roku,“ poznamenal příbramský místostarosta Martin Buršík (ANO).

Některé změny jsou poněkud zrádné – například přesun odjezdů linek Praha–Příbram ze stanice Na Knížecí na Smíchovské nádraží. Mění se také trasy některých linek Praha–Příbram a hlavně se dramaticky snižuje jejich počet. Místo dvanácti linek, které se svou trasou často lišily jen drobně, jezdí nově jen tři. „Aniž by to znamenalo snížení počtu spojů,“ zdůraznil Matěj Sobota z Integrované dopravy Středočeského kraje, kde má na starost projektování autobusových linek.

  • 317: Příbram, Archiv – Dubenec – Dobříš – Mníšek pod Brdy – Smíchovské nádraží
  • 392: Příbram, aut. nádr. – Pičín – Dobříš – Smíchovské nádraží
  • 393: Příbram, Drkolnov – Smíchovské nádraží (rychlíková linka)
  • 395: Příbram, Drkolnov – Dobříš, nám. – Smíchovské nádraží
  • 511: Příbram, aut. nádr. – Lhota u Příbramě – Sádek
  • 512: Příbram, aut. nádr. – Podlesí – Sádek
  • 531: Zdaboř – Příbram, Jiráskovy sady – Jince – Hořovice, žel. st.
  • R26 (železniční): Mirovice – Příbram – Beroun – Praha hl. n. (rychlíková linka)
  • S60 (železniční): Mirovice – Příbram – Beroun

Mění se také jízdní řády, aby byly co možná nejvíce pravidelné intervaly, nově přibývají víkendové a také večerní spoje. Během prázdnin by také měly do Příbrami začít jezdit nové autobusy s vyšší kapacitou, než mají ty současné.

Podle krajského radního pro dopravu Františka Petrtýla (ANO) cestující také výrazně ušetří. „Na nových linkách totiž bude platit pásmový a časový tarif PID s možností využití přestupních jízdenek, časových kuponů, a to jak v papírové, tak i elektronické podobě včetně možností nákupu jednorázového jízdného platební kartou u řidiče nebo přímo pomocí mobilní aplikace PID Lítačka,“ uvedl. Pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) upřesnil, že při celoročním dojíždění může být jízdné o osm tisíc korun levnější. „ K tomu se dočkají pravidelnějších intervalů i nových víkendových a večerních spojů. I zde budou platit kvalitativní standardy PID v podobě více nízkopodlažních, klimatizovaných autobusů s možností větší kontroly nad čistotou či přesností provozu,“ slíbil radní.

Spory politiků integraci zdržely

Integrace veřejné dopravy probíhá dnes v celém Česku, ale různou rychlostí. Znamená to změnu pohledu na roli hromadné dopravy, kdy autobusy a vlaky nestojí proti sobě, nýbrž se doplňují. Kapacitní vlaky slouží jako páteřní linky, na které navazují autobusy jezdící od nádraží do vesnic v okolí, spoje na sebe navazují a při menším zpoždění také čekají. Stranou nezůstává ani městská hromadná doprava – není důvod, aby regionální autobusové linky zároveň neobsluhovaly zastávky v menších městech, a není důvod, aby v MHD v Kolíně nebo Mělníce neplatily stejné jízdenky jako v Praze. Důležitým principem jsou i záchytná parkoviště u nádraží, ke kterým se tak dostanou i lidé z míst, kam nejezdí autobus tak často, a přitom se nemusí probojovávat ucpanou metropolí, kam míří.

Středočeský kraj vyhlásil integraci veřejné dopravy již docela dávno – v roce 2000. Jenomže výsledek byl zprvu docela opačný, než by být měl. Místo propojení autobusů a vlaků se kraj rozhodl zařadit do své původní Středočeské integrované dopravy jen autobusové linky a navíc ne všechny, takže nebylo možné napojit místní autobusy na železniční linky z Prahy. Naopak vlaky se ve velké části kraje záhy staly součástí Pražské integrované dopravy, naopak integrované autobusové linky jezdily jen v hlavním městě a jeho nejbližším okolí – zhruba okresech Praha-východ a Praha-západ.

Bylo to i proto, že si politici z Prahy a středních Čech dlouho nemohli přijít na jméno. Mezi lety 2008 a 2012, kdy v Praze vládla ODS a ve Středočeském kraji ČSSD, se situace vyhrotila dokonce tak, že kraj pohrozil úplným vypovězením spolupráce, takže by Pražská integrovaná doprava fungovala jen na území hlavního města.

Tehdejší hejtman David Rath v roce 2011 hrozil vypovězením spolupráce: „Pravděpodobně by to bylo tak, že by smlouva s ROPIDem byla vypovězena a dopravce byl přesoutěžen. Nahradil by ho jakýkoliv jiný středočeský dopravce, který by o to měl zájem.
David Rath
tehdejší hejtman Středočeského kraje

Výměna hejtmana v létě 2012 ale situaci zásadním způsobem změnila, takže od roku 2015 mohlo konečně začít to, co je běžné nejen na západě, ale třeba i na jižní Moravě – úplné propojení veřejné dopravy v Praze a Středočeském kraji.

První plně integrovanou oblastí bylo Mělnicko a Neratovicko. Jejich zapojení do PID znamenalo, že se změnila čísla linek, jejich konečná stanice v Praze a hlavně bylo možné v regionálních autobusech i v MHD v Mělníce a Neratovicích používat stejné jízdenky jako v Praze.

Rozšiřování Pražské integrované dopravy ale postupuje jen pozvolna. Obvykle jde ruku v ruce s ním nejen přečíslování linek a doplnění označovačů jízdenek v autobusech, ale také změny tras některých linek a hlavně změny jejich jízdních řádů, což je třeba důkladně připravit. Ani více než po čtyřech letech propojování veřejné dopravy v Praze a Středočeském kraji zdaleka není hotovo vše a často se dříve ohlášené rozšiřování zpožďuje. Například zapojení Nymburska a Kolínska, které původně plánoval organizátor dopravy (ROPID) již loni v létě, se nakonec podařilo dotáhnout až letos v zimě. Integrace Příbramska se sice podařila v původním plánovaném termínu v prvním pololetí, ale třeba Slánsko, které mělo přijít na řadu ještě dříve, bude čekat až do konce prázdnin.

Pražská, středočeská nebo čí?

V souvislosti s propojováním veřejné dopravy v Praze a Středočeském kraji se hovoří i o změně názvu celého systému. Pražští radní také koncem června schválili designérskou soutěž na jeho novou vizuální identitu.

„Soutěž zajistí nový vizuální manuál identity systému PID, nová loga Regionálního organizátora pražské integrované dopravy i Integrované dopravy Středočeského kraje, které budou společně vysílat jasný signál postupné integrace,“ shrnul Adam Scheinherr.