Přes Nové Mlýny auta neprojedou. Dělníci kovovou konstrukcí uleví přetíženému mostu

Zákazové značky, objízdné trasy po úzkých silnicích a jízda v jednom směru. Od neděle tak vypadá doprava kolem mostu přes Novomlýnské nádrže na jižní Moravě, na hlavním tahu do Rakouska. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž naplánovalo nasunutí kovové konstrukce na původní, betonový most. Uzavírka úseku potrvá do čtvrtka.

Video  Na původní betonový most nasunuli dělníci kovovou konstrukci
video

Na původní betonový most nasunuli dělníci kovovou konstrukci

Most o délce 120 metrů vede po hrázi Novomlýnských nádrží. Vytížená stavba stará 39 let je v havarijním stavu. V plném provozu po mostu přejede asi 12 tisíc aut za den, z toho tři tisíce nákladních. Při posledním zátěžovém testu jej odborníci zařadili do druhé nejhorší kategorie na sedmistupňové škále.

Od května dopravu v místě kyvadlově řídily semafory. Dělníci v současnosti na most umisťují kovovou konstrukci, kterou drží podpěry na bocích silnice ve výšce 90 centimetrů nad vozovkou.

V pondělí ve čtyři hodiny ráno už byl tahač na svém místě. Díky němu rozpohybovali dělníci mostní konstrukci, kterou dávali dohromady od neděle. Stačilo už jen zaháknout lano, upevnit podpěry a zhruba padesátitunový kolos se dal do pohybu.

„Dokončujeme výsun už do definitivní polohy, chybí nám asi dvacet, třicet centimetrů. Tak, abychom byli schopni most ustavit do finální polohy na ložiska,“ vysvětlil manažer výroby Roman Daniel ze Silnice Group.

Video Pohledem dronu: Most přes Nové mlýny je v havarijním stavu
video

Pohledem dronu: Most přes Nové mlýny je v havarijním stavu

Vše probíhá v co nejkratším možném čase, aby po provizorním mostě za 21 milionů korun už v pátek mohla jezdit auta. Sice jen třicítkou, ale oběma směry zároveň. „Mostní provizoria se obyčejně montují takto rychle, toto ale svou velikostí, rozsahem a tím, že je dvoupruhové a těžké provizorium, tak je to opravdu v rekordním termínu,“ dodal Daniel.

Mezitím musí řidiči vyrazit po objízdných trasách. Ty vedou dvěma směry. Směrem na Brno se musí řidiči vydat přes Dolní Dunajovice a Brod nad Dyjí. Na Vídeň pak přes Drnholec.

Část objížďky na Vídeň s kyvadlovým provozem 

Hned za Drnholcem ale na řidiče čeká další komplikace, a to na mostě přes Dyji. Ve chvíli, kdy proti sobě pojedou dva nákladní vozy, bude určený pracovník řídit dopravu kyvadlově.

„Most není v majetku městyse Drnholec, ale předpokládám, že je to stářím mostu a jeho celkovým stavem. My to máme o to složitější, že na naší hlavní křižovatce je změna přednosti v jízdě, tudíž řidiči, kteří jsou zvyklí na nějaké dopravní značení, si musí dávat pozor,“ řekl starosta Drnholce Jan Ivičič (Pro Drnholec 2018).

Hlavní objízdná trasa navíc vede kolem tamní mateřské a základní školy. Na bezpečnost tam proto dohlíží pracovníci z obce. Dopravní zátěž musí do pátku vydržet i v nedalekém Březí u Mikulova. Dělníkům zbývá dokončit nájezdové rampy a položit živičné povrchy, potom se až do roku 2020 stane provizorní most zase spojnicí mezi Brnem a Vídní.