Hasiči vyprostili vrak vrtulníku v Plzni. Nehoda je jednou z nejhorších v historii Česka

Události: Hasiči vyprostili z plzeňské výrobní haly vrak havarovaného vrtulníku (zdroj: ČT24)

Hasiči v Plzni vyprostili vrak vrtulníku, který spadl ve středu odpoledne na prázdnou halu v průmyslové zóně Borská pole na západním okraji Plzně. Ve stroji zahynula žena a tři muži. Vrak byl částečně zachycený o konstrukci střechy a částečně propadl dovnitř haly.

„Zajistili jsme menší únik kapalin. Provedli jsme kontrolu termokamerou, abychom zjistili, zda na vraku nejsou místa, která by mohla začít hořet,“ řekl mluvčí hasičů Petr Poncar v ČT s tím, že taková místa nenašli. „Spolupracovali jsme se záchrannou službou a policií při vyproštění dvou těl.“

Podívejte se, jak hasiči odklízeli trosky vrtulníku (zdroj: HZS)

Hala, na kterou vrtulník spadl, není velká. Na výšku má podle Poncara kolem pěti metrů. V době pádu vrtulníku v ní nebyli žádní lidé ani pracovní technologie. Hasiči ji zpevnili a následně vyprostili vrak ze střechy. 

Příčiny a veškeré okolnosti nehody zjišťuje policie. Podle krajské policejní mluvčí Martiny Korandové zahynul při nehodě dvaatřicetiletý Čech, šestačtyřicetiletá cizinka a další dva cizinci ve věku 57 a 45 let. Podle neoficiálních informací zahynul ve stroji Robinson R44 Raven majitel plzeňské firmy Workpress Aviation a tři Thajci.

O příčině nehody bude jasno koncem roku

„Kriminalisté spolu s pracovníky Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod zjišťují veškeré okolnosti, jsou na místě, vyslýchají svědky, vyhodnocují zajištěné stopy. Jsou nařízeny znalecké posudky a soudní pitvy,“ řekla Korandová. „Kontrolují, aby při vyprošťování nebyl vrtulník dále poškozen, například aby se z něj něco neulomilo, což by mohlo komplikovat vyšetřování,“ popsal dosavadní úkoly svých lidí šéf ústavu Pavel Štrůbl. 

Vedoucí letového oddělení ústavu Josef Bejdák očekává, že určit příčinu nehody se podaří do konce roku. Vyšetřovatelé převezou vrak vrtulníku z Plzně do svého hangáru. Budou zjišťovat, zda nehodu zavinil technický stav stroje nebo chyba pilota. Podle standardních postupů prověří motor, prvky řízení i konstrukci stroje.

Vyslechnou svědky a budou také shromažďovat veškeré údaje o letecké způsobilosti a zkušenostech pilota i o povinném servisu vrtulníku, řekl Bejdák. Vzhledem k tomu, že vrtulník je zahraniční výroby a při nehodě zemřeli cizinci, půjde z ústavu oznámení i do těchto zemí.

Vrtulník se už před pádem pohyboval nestandardně. „Svědci popsali, že vrtulník nebezpečně létal už v centru města, že byl velmi blízko věži katedrály svatého Bartoloměje a dělal nebezpečné manévry. Mysleli si, že spadne přímo ve městě, nakonec ale znovu vzlétl,“ řekla reportérka ČT v Plzni Lucie Pelanová.

Pád vrtulníku v Plzni je jedním z nejtragičtějších leteckých neštěstí od vzniku České republiky. Čtyři lidé zemřeli při dalších dvou nehodách, a to v letech 1997 a 1998. Nejtragičtější dosud byla nehoda vrtulníku, při níž zahynulo v roce 2004 při cvičení u Náměšti nad Oslavou šest britských vojáků.