Začala jednání o odklonu kamionů ze silnice 52 mezi Brnem a hranicemi s Rakouskem. Most přes Novomlýnské nádrže je totiž ve špatném stavu a další nápor dopravy by nemusel vydržet. Ředitelství silnic a dálnic už dříve uvedlo, že existuje víc variant objízdných tras, třeba přes Břeclav nebo Znojmo. Ty už jsou ale nyní zahlceny dopravou.
Hledá se náhrada za most přes Nové mlýny. Možné objízdné trasy jsou už teď přetížené
Díky 120 metrů dlouhému mostu mohou po hrázi Novomlýnských nádrží jezdit auta na trase mezi Brnem a Vídní. Těžkých nákladních aut tu během dne projedou přes tři tisíce, celkem jde o téměř 12 tisíc aut.
Doprava má vliv na kondici stavby staré 39 let a výsledky měření ukázaly, že konstrukce současný nápor nezvládne. Jakmile Ředitelství silnic a dálnic oznámilo, že chce z mostu vyloučit nákladní auta nad 13 tun, začalo hledat možné objížďky včetně těch vedoucích přes Břeclav nebo Znojmo.
Obě města se ale proti navýšení už tak husté dopravy na jejich území ohradila. „Denně tudy projede přes dvacet tisíc aut. Myšlenka, že sem pustíme další kamiony na dobu neurčitou je nepřijatelná,“ řekl starosta Břeclavi Pavel Dominik (Pro Region). Podobně reagovala i mluvčí Znojma Zuzana Pastrňáková: „Dozvěděli jsme se to z médií a šokovalo nás to. Znojmo není schopno pojmout další stovky nebo tisíce aut natož kamionů.“
Konkrétní výsledek zatím jednání silničářů na kraji nepřineslo. V úvahu připadá i to, že se z rozbitého mostu stane téma mezinárodních jednání. Kamiony by totiž mohly odbočit ve Vídni a do Česka přijet přes Bratislavu. Podle ŘSD by šlo o ideální variantu, která by nezatížila ani jednu z českých obcí.
Pomůžou peníze od státu
Právě na rekonstrukce mostů chce letos Jihomoravský kraj použít více než 300 milionů korun, které dostal na opravy silnic ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Z celkem dvaatřiceti akcí, které Správa a údržba silnic kraje vytipovala, se mostů týká sedmadvacet.
Seznam doporučených staveb a rekonstrukcí schválili na svém zasedání krajští radní. Po vyjádření ze strany státního fondu by se měly zahájit například rekonstrukce mostů v Hodoníně, u Veverské Bítýšky, v Boskovicích a řadě dalších obcí a měst.
Státní fond dopravní infrastruktury letos rozdělí mezi kraje celkem čtyři miliardy korun na opravy silnic nižších tříd, které přešly pod jejich správu v roce 2001. Jihomoravský kraj chce nadále usilovat o to, aby se ze schvalované dotace stal pravidelný příspěvek.
„Každoroční čekání na to, zda peníze ze SFDI přijdou, či nikoliv ztěžuje plánování prací. Máme konec dubna a teprve můžeme vybírat stavby, které zrealizujeme,“ vysvětlil náměstek hejtmana pro oblast dopravy Roman Hanák.
Ženijní most není řešením
Uzavírka letos čeká i jeden z mostů v Brně-Zábrdovicích vedle Vojenské nemocnice. Magistrát ho chce zavřít na podzim po skončení oprav nedaleké Valchařské ulice. Jde přitom o jednu ze tří hlavních cest, kudy jezdí lidé například do sídlišť v severovýchodním okraji města.
Místní obyvatelé z uzavírky mají obavy, řešením by podle nich mohlo být využití provizorního mostu, kterým disponuje Správa hmotných rezerv. Zatímco starosta Vinohrad nápad podporuje, podle magistrátu by nastal problém s hlukem. „Hygiena by nám tento most mohla záhy zavřít. A potom by to byla zmařená investice,“ uvedl náměstek primátora Richard Mrázek (ANO).
Místo ženijního mostu tak magistrát prověřuje spíše možnost využívat další z přejezdů přes řeku Svitavu, který je momentálně neprůjezdný a vede do uzavřeného areálu Zbrojovky.