V Milokošti otevírali novou vlakovou zastávku s cimbálovkou. Oprav se dočkají i stará nádraží

Od neděle platí nové jízdní řády. V tom vlakovém se na jižní Moravě objevila i nová zastávka. Správci železniční dopravní cesty otevřeli nové nádraží v místní části Veselí nad Moravou nazvané Milokošť. Stála zhruba 15 milionů korun a místní o ni usilovali dvacet let. Další miliony korun budou správci železnice ale investovat spíš do oprav nádraží starých. A cestujících se týkají i aktuální změny v dopravních spojeních.

Video Nová zastávka i opravy starých nádraží
video

Pro cestující nová zastávka i opravy starých nádraží

Zdroj: ČT24

Zastávku v místní části Milokošť na trase Uherské Hradiště – Kyjov chtěli obyvatelé dvě dekády, sepsali dokonce petici, pod kterou se podepsalo tři sta lidí. Teď se dočkali, zastavovat tady budou všechny ranní vlaky, po zbytek dne pak každé dvě hodiny. V Milokošti žije přes osm set lidí, na nejbližší železniční zastávku, do centra Veselí nad Moravou, to dosud měli skoro dva kilometry daleko.

„Bydlíme tady kousek a syn jezdí do školy do Brodu, takže nemusí chodit až na nádraží, ale může klidně nasednout tady. Jsme moc rádi,“ řekla jedna z obyvatelek Milokošti Jolana Spáčilová. Pro další z nich, Janu Glózovou, nová zastávka zase znamená dvacet minut, které ráno ušetří, když může vyměnit kolo za vlak. Město financovalo přístupové chodníky za 200 tisíc korun, zbytek uhradila Správa železniční dopravní cesty.

Opravy se dočká nádraží v Kuřimi nebo Břeclavi

Investice se chystají ale i do oprav starých nádraží. První přijde na řadu nádražní budova v Kuřimi. Tady chtějí železničáři opravit jak prostory uvnitř, tak budovu zvenku. „Zhotovitel vysoutěžil tuto zakázku za necelých 20 milionů korun. Realizace bude trvat zhruba rok,“ přiblížila aktuální situaci mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

V lednu pak chtějí železničáři podepsat smlouvu i na opravu nádražní budovy v Břeclavi. Do konce roku 2022 je pak čeká ještě dalších 14 milionových investic. Nejdražší bude oprava nádraží ve Znojmě, Veselí nad Moravou a v Ivanovicích na Hané.

Plánované investice do oprav nádraží v JMK
Zdroj: ČT24

V regionu přibyl počet dopravních spojení

Od neděle vstoupily v platnost nové jízdní řády a s nimi i související změny v dopravě. České dráhy v letošním roce navýšily počet vlakových regionálních spojů v pracovních dnech z 856 na 866. Dojde také ke zlepšení večerních spojení mezi Prahou a Břeclaví, nově budou denně jezdit rychlíky mezi Brnem a Plzní nebo zrychlení trasy Brno–Olomouc.

V rámci integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje zahajují provoz noví dopravci na Znojemsku. Nahradí ty stávající nejen na hlavních linkách Hevlín–Laa a Brno–Mikulov, ale také na lokálních linkách. Nasazeny budou nové klimatizované autobusy a vyšší počet nízkopodlažních vozidel.

 

České dráhy navýšily meziročně počet spojů
Zdroj: ČT24

Na Slovácku se také dočkají spojů častěji

Změny na železnici se dotknou taky Zlínského kraje – hlavně cestujících z Uherskohradišťska. Soukromí dopravci v kraji totiž omezily linky spojující Zlínsko se zbytkem republiky. České dráhy tak jednak posílily regionální spoje, ale plánují také vlaky modernizovat, až na sedmdesáti procentech spojů.

Jednou ze zásadních změn v novém jízdním řádu je zařazení spěšného vlaku na trati Staré Město – Vlárský průsmyk, a to čtyřikrát denně. Z důvodu změny konceptu dálkové dopravy budou osobní vlaky spojující Slovácko s Brnem znovu končit a začínat ve stanici Uherské Hradiště. Celkem vypraví České dráhy ve Zlínském kraji 472 regionálních spojů každý pracovní den. Více jich dopravce nabízí cestujícím z Kroměříže do Zlína. „Bude jezdit celkem osm přímých spojů mezi Zlínem a Kroměříží a pět přímých spojů zpět,“ uvedla mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Video Události v regionech (Brno)
video

Vendula Březinová sledovala změny na železnici ve Zlínském kraji

Zdroj: ČT24
 

Změny hlásí i soukromí dopravci

Nové vlakové spoje mezi Prahou a Vídní zavedl RegioJet, pojede teď v obou směrech čtyřikrát denně. Na stávajících linkách dojde ke zvýšení počtu spojů, například v obou směrech na trase Praha–Bratislava. Celkem devětkrát za den v obou směrech pojedou vlaky mezi Brnem a Prahou. Dopravce zavádí i nové vlakové zastávky ve Svitavách, Blansku, Adamově nebo v Brně-Židenicích.

Ve Zlínském kraji naopak RegioJet končí s vlaky ze Starého Města do Prahy a redukuje počet autobusů mezi Zlínem a Brnem. „Místo dvou spojů přes Kroměříž do Brna pojedou tři a současně nebudeme dál provozovat autobusy, které jezdily přes Uherské Hradiště,“ uvedl Aleš Ondrůj, mluvčí RegioJet. Další soukromý dopravce Leo Express redukuje podobně. Ruší přípojovou linku Staré Město – Přerov. Místo toho posiluje door-to-door službu v podobě mikrobusových rozvozů.