Jaroměř truchlí, technické muzeum si odvezlo historickou lokomotivu

Jaroměřská výtopna již není domovem jedné z nejstarších dochovaných parních lokomotiv v Česku – stroje VIIa 340 neboli 411.019 známého však především jako Conrad Vorlauf. Stěhuje se do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově. Technické muzeum tvrdí, že jaroměřské muzeum odmítalo jeho návrhy, a slibuje, že dokončí opravu lokomotivy. V Jaroměři hovoří o velké křivdě.

  • Železniční depozitář NTM v Chomutově není běžně přístupný.
  • Muzeum ale každoročně pořádá dny otevřených dveří.
  • V minulosti bývaly dvakrát nebo třikrát ročně. Letos byl depozitář otevřený vždy od čtvrtka do neděle od 1. 6. do 29. 10.

Conrad Vorlauf – což je jméno upomínající nejen na oběšeného starostu středověké Vídně, ale také na doby, kdy každá lokomotiva nesla kromě číselného označení i pojmenování – se po 25 letech stěhuje z Jaroměře do Chomutova. Ráno pro něj k jaroměřské výtopně přijel šestinápravový valník.

Společnost železniční výtopna Jaroměř opravovala parní lokomotivu z roku 1873 posledních 25 let. Nejprve ji rozebrala a posledních dvanáct let postupně rekonstruovala a dávala znovu dohromady. Podle Národního technického muzea je v současnosti lokomotiva sestavená zhruba z poloviny, což považuje za příliš pomalý postup.

Odjezd svého pokladu nesli Jaroměřští těžce. „Je to neskutečná nespravedlnost a neúcta k naší práci. Je to naše láska, věnovali jsme její opravě několik let práce. Nikdy nás ani nenapadlo, že k něčemu takovému může dojít,“ řekl Pavel Černý ze Společnosti železniční výtopna Jaroměř.

Lokomotiva Conrad Vorlauf na valníku před odjezdem z Jaroměře
Zdroj: David Taneček/ČTK

Národní technické muzeum však tvrdí, že mu po dlouhých jednáních nezůstala jiná možnost. Jeho mluvčí Adam Dušek upozornil, že již v roce 2014 technické muzeum „navrhlo dohodu o ukončení stávající nájemní smlouvy k datu 30. 6. 2015 s tím, že v následujících třech letech (…) na svoje náklady dokončí rekonstrukci lokomotivy“ s tím, že pak mělo technické a jaroměřské muzeum spolupracovat na jejím provozování. „Na tuto nabídku Společnost železniční výtopna Jaroměř nepřistoupila,“ dodal. 

Selhala i další jednání, a tak 1. listopadu vypršela nájemní smlouva a technické muzeum jako vlastník historického stroje si pro svůj majetek nyní přišlo. Jaroměřské muzeum však hovoří o průběhu jednání jinak. „Se současným vedením technického muzea dohoda není možná,“ řekl předseda spolku Společnost železniční výtopna Jaroměř Bohuslav Škoda.

Lokomotiva Conrad Vorlauf v jaroměřském muzeu
Zdroj: David Taneček/ČTK

Společnost vydala prohlášení, podle kterého NTM již od roku 2014 kladlo na Jaroměřské „prakticky nesplnitelné“ podmínky. Technické muzeum také podle něj uvádí „zkreslené, neúplné nebo přímo nepravdivé skutečnosti, které mají pravděpodobně SŽVJ znevěrohodnit a ospravedlnit ukončení spolupráce“.

Ať tak nebo tak, Conrad Vorlauf již v Jaroměři není. Národní technické muzeum slibuje, že jeho opravu během tří až pěti let dokončí a že potom lokomotiva bude v provozním stavu. Pokud se to podaří, půjde o nejstarší provozuschopnou lokomotivu v Česku. V současnosti drží tento primát pravděpodobně elektrický motorový vůz „Elinka“ z roku 1902. Situace je však poněkud nepřehledná, protože v posledních letech vyřadily z provozu několik velmi starých parních lokomotiv poruchy.

Celkově pak je lokomotiva VIIa 340  třetí nejstarší lokomotivou v českých zemích. Ještě starší než Conrad Vorlauf jsou lokomotiva Kladno z roku 1855 a lokomotiva 322.302 z roku 1870. Obě patří Národnímu technickému muzeu, Kladno je v dopravní hale muzejní budovy na Letné, druhá lokomotiva v depozitáři v Chomutově.

Conrad Vorlauf
Zdroj: David Taneček/ČTK
  • Lokomotiva byla vyrobena v roce 1873 pro Rakouskou severozápadní dráhu (ÖNWB). Šlo o poslední lokomotivu první výrobní série. Po jejím zestátnění v roce 1909 přešla k c. a k. Státním drahám a v roce 1918 k Československým státním drahám, které jí přidělily označení 411.019 a používaly v nákladní dopravě a posunu až do roku 1954. Později sloužila na vlečce, od roku 1971 je majetkem NTM.
  • uspořádání pojezdu: D m2
  • výkon: 500 k
  • služební hmotnost: 26,6 t
  • nejvyšší povolená rychlost: 40 km/h

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
09:05Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
včera v 13:00

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
včera v 12:35

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
včera v 08:00

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
včera v 07:30

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
23. 12. 2025

Kdy a kde bude na Štědrý den sněžit? Podívejte se na přehlednou mapu

Na některých místech Česka by mohlo na Vánoce sněžit. Nebude jich mnoho, sněhu bude spíše málo, ale naděje na bílou pokrývku existuje.
23. 12. 2025
Načítání...