Řemeslníci opravují hrobku zakladatele automobilky Tatra. Zatéká do ní

Oprava Schustalovy hrobky (zdroj: ČT24)

V úterý začaly náročné opravy rodinné hrobky kopřivnického podnikatele a zakladatele auomobilky Tatra Ignáce Šustaly. Zatímco některé z prací provedou řemeslníci na místě, jiné dokončí až ve specializované dílně.

To je podle redaktorky České televize Ivy Piskalové i případ renovace kamenných sloupů, které jsou jednou z dominant hrobky.

„Pocházejí z roku 1892 jako sama stavba. Restaurátor ale zjistil, že je památka v mnohem horším stavu, než se předpokládalo,“ dodala s tím, že kamenné prvky nechají odborníci odvézt a opraví je až v dílně.

Práce na hrobce, do které podle zjištění expertů dlouhodobě zatékalo, by měly pokračovat do dvou týdnů. Cenu oprav vyčíslili na přibližně 100 000 korun. „Zatím vše hradí město,“ doplnila Iva Piskalová.

Podobně jako nyní hrobku zrenovovali v roce 2004 zástupci Kopřivnice také další památku spojenou s Ignácem Šustalou - Lašskou vilu, která pochází z roku 1890. V roce 1947 vzniklo ve vile Lašské muzeum, později Lašský vzdělávací ústav. Až do renovace byly ve vile uloženy sbírky technického i netechnického charakteru. Nyní v ní jsou výstavní prostory.

  • Za počátek kopřivnické automobilky Tatra je považováno datum 19. srpna 1850, kdy tamní sedlář Ignác Šustala (Schustala) zahájil ve své dílně výrobu bryček a kočárů. V roce 1897 zde vznikl jeden z prvních osobních automobilů na světě, o rok později z továrny vyjel i první nákladní automobil. Název Tatra nese firma od roku 1911.
  • V období mezi světovými válkami Tatru proslavila řada osobních vozů, po znárodnění se orientovala především na nákladní automobily a luxusní osobní automobily. Před rokem 1989 patřila Tatra k předním světovým výrobcům těžkých nákladních automobilů určených zejména pro provoz v obtížných podmínkách a pro armádu. Roční produkce se pohybovala kolem 15 000 vozů.
  • Na počátku 90. let se ale podnik dostal do finančních problémů způsobených vysokými dluhy.
  • Aktuálně firma coby Tatra Trucks patří českým podnikatelům Jaroslavu Strnadovi, jenž je i vlastníkem holdingu Czechoslovak Group, a Renému Materovi. Tatru získali v roce 2013 v dražbě, kam se dostala kvůli dluhům. V roce 2012 prodělala automobilka téměř miliardu korun a další 1,5 miliardy korun dlužila. Od té doby postupně navyšuje výrobu i zisk: už v roce 2014 byl zisk 170 milionů korun, loni to bylo 420 milionů.
  • Loňských 1326 vyrobených automobilů představovalo pro Tatru meziroční nárůst produkce o 56 procent. Letos má v plánu vyrobit 1700 vozů.