Ostravští vědci zkoumají strusku. Je dobrým služebníkem, ale zlým pánem

Výzkum strusky, vzniká i při výrobě oceli (zdroj: ČT24)

Až dva miliony tun každý rok. Tak velké množství strusky vzniká při výrobě železa a oceli v České republice. Využívána je už po desetiletí, ne vždy ale úspěšně. Jak se změní její vlastnosti během let a v kterých odvětvích je nejlépe využitelná, zkoumají odborníci z Fakulty metalurgie a materiálového inženýrství Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava (VŠB-TUO).

Odpad z výroby je podle odborníků materiálem budoucnosti. Už teď se používá hlavně ve stavebnictví. Jeho využití je ale širší a dotknout se může v budoucnu desítek oborů.

V podstatě struska čeká na příští využití, protože je to cenná surovina a určitě v budoucnu, když se zohlední nárůst cen u surovin, tak ta struska bude ještě velmi hodnotná.
Jozef Vlček
vedoucí katedry Fakulty metalurgie a materiálového inženýrství při VŠB-TUO

Vědci z vysoké školy studují, jak se struska rozpíná a mění své vlastnosti. „Dokážeme posuzovat strusku, jestli bude nebo nebude vykazovat objemové změny,“ dodal Jozef Vlček, vedoucí katedry Fakulty metalurgie a materiálového inženýrství.

Výzkum fakulty metalurgie může do budoucna zabránit i situacím, kdy daný typ strusky nebyl použitý vhodně. „Nevhodně zvolené podloží zvedlo podlahu i ve fakultní nemocnici. Tady v těchto dnech dokončují opravy,“ zjistila redaktorka České televize Pavla Daňková.

Spor ŘSD s Eurovií trvá už od roku 2011

Už dříve se spekulovalo také o tom, že nevhodný materiál stojí za zvlněním ostravské dálnice. Pod tou ale nakonec místo strusky našli pracovníci ředitelství silnic a dálnic odpad.

„Máme zapečetěné a zaplombované všechny vzorky tak, abychom je mohli kterémukoli rozhodčímu soudu dát k dispozici,“ uvedl. „Jedno je jisté, není tam to, co tam mělo být, a to je principem sporu,“ doplnil s tím, že se dá zjednodušeně říci, že je pod asfaltem materiál, který postupem doby a pod vlivem vlhkosti bobtná.

Spor o vady na dálnici označované při stavbě jako D47, po otevření již jako součást D1, vypukl v roce 2011. Tehdy se takřka nové dálnici zvlnil povrch a ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést první kontrolní vrty. Silničáři tvrdí, že zhotovitel – tj. firma Dopravní stavby Ostrava, kterou však později odkoupila Eurovia – nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu.

Ohledně zavinění uvedených škod spolu firma a státní organizace vedou arbitrážní řízení. ŘSD škody na D47 odhaduje na 2 až 2,5 miliardy korun.

První opravy silnice začaly sedm měsíců po jejím otevření. ŘSD v důsledku toho podalo trestní oznámení na neznámého pachatele. V roce 2012 pak na zhruba devítikilometrovém úseku D47 ŘSD reklamovalo 901 vad