„Želvy“ v Motole vozí léky nebo jídlo. Nemocnice zvažuje, že pro ně vybuduje další dvě trasy

Události: Motolská nemocnice uvažuje o dalších trasách pro „želvy“ (zdroj: ČT24)

Pražská Fakultní nemocnice v Motole uvažuje o rozšíření podzemního dopravního koridoru. Momentálně jím léky a jídlo rozváží 38 robotů, nahrazují tak desítky lidí. V Česku unikátní systém funguje už přes 20 let.

Pro jejich pomalý pohyb a opláštění jim v nemocnici říkají „želvy“. Každá z nich denně najede až 15 kilometrů, zastanou práci za zhruba 60 lidí. K dispozici mají vlastní chodby i výtahy.

„Automaticky najede nad kontakty, které jsou umístěné na podlaze a odtud čerpá energii do nabití akumulátoru. A po dosažení určité kapacity opět dostává zakázku,“ popisuje vedoucí automatizovaných dopravních systémů Eugen Šůna.

Roboti pracují každý den od 6 ráno do 9 večer.  V době oběda míří většina vozíčků do nemocniční jídelny. „Navolí se doručovací adresa příslušného oddělení a přijede želva, která dopraví celý kontejner na dané oddělení,“ říká Šůna.

Například na téměř kilometr vzdálené oddělení dětské neurochirurgie jede vozík naložený jídlem díky podzemnímu tunelu zhruba 10 minut, k dispozici má i vlastní výtah.

Ve speciálním řídicím centru mají zaměstnanci přehled o pohybu všech želv. Díky kamerovému systému mohou okamžitě reagovat v případě poruchy. „Jednotlivé vozíky jsou znázorněné jako čtverečky a každý čtvereček má své číslo a pod tím se hlásí řídicímu systému,“ ukazuje vedoucí. 

Vedení nemocnice si teď nechalo vypracovat plány na vybudování dvou nových tras. A uvažuje i o nákupu dalších vozíčků. „Plány jsou nakreslené, rádi bychom je uskutečnili, ale neproběhla ještě žádná jednání ohledně realizace. Pokud by na to došlo, tak by se jednalo o prodloužení trasy až k budově nové onkologie a patologie,“ uvedla mluvčí nemocnice Pavlína Danková. Nové trasy by nemocnici vyšly na zhruba 300 milionů korun.