Kraj chce mezi Velenicemi a Gmündem desetkrát levnější jízdné, ÖBB se brání

Jihočeský kraj marně usiluje o zlevnění cestování vlakem mezi Českými Velenicemi a Gmündem. Za dvoukilometrovou cestu, která trvá čtyři minuty, dnes cestující zaplatí nejméně dvě eura (přes 50 korun), základní jízdné stojí více než trojnásobek. Podle poradce jihočeské hejtmanky Ivana Študlara se ale dohodě o levnějších jízdenkách brání Rakouské spolkové dráhy (ÖBB).

Pokud by nádraží Gmünd leželo na českém území, stála by cesta z Českých Velenic maximálně dvanáct korun. Jihočeský kraj podle Ivana Študlara navrhuje, aby se z nádraží v Českých Velenicích a v Gmündu stal jeden tarifní bod, cesta z jiného města do Velenic i Gmündu by tedy stála stejně a cesta z Velenic do Gmündu by pak vyšla na půl eura, tj. asi 13 korun. Oproti nynějšímu základnímu jízdnému by to bylo více než desetinásobné zlevnění.

„Pomohlo by to jak české, tak rakouské straně. Vlaky by byly plnější a nestálo by to ani o korunu navíc, protože vlaky už zde jezdí,“ míní poradce jihočeské hejtmanky. Mezinárodní jízdenka za 164 korun, která je základem jízdného dnes, je podle něj drahá i pro rakouské cestující. Z konference, jež se problematice přeshraničního cestování také věnovala, navíc vyplynulo, že snazší přeshraniční styk má podporu i rakouských regionů.

Snaha o zlevnění cestování vlakem v česko-rakouském pohraničí je však letitá a maximem dosud bylo zavedení jízdenek EURegio. Ty sice jsou levnější než plnohodnotné mezinárodní jízdenky, ale stále velmi drahé, s touto slevou stojí cesta Velenice–Gmünd dvě eura. Dosud nenaplněna zůstala například vize Českých drah, podle které se měly české regionální tratě propojit s rakouskou síťovou jízdenkou Einfach raus. „Vytvořili bychom analogickou nabídku pro pět osob, která by byla vytištěna na jednom dokladu s tím, že na rakouské straně by jízdenka platila podle stávajících podmínek ÖBB,“ plánoval již před dvěma lety Pavel Kosmata z Českých drah. 

Situace na železničních přechodech do Rakouska ostatně je v českém příhraničí unikátní. Na čtyřech česko-rakouských přechodech (Břeclav, Znojmo, České Velenice, Horní Dvořiště) jsou jízdenky mnohem dražší než na přechodech do jiných států. Kdo nechce platit drahé mezinárodní jízdné, zaplatí i se slevou EURegio ve všech případech nejméně dvě eura. Oproti tomu například cesta z Děčína do německé Schöny stojí jedno euro, trasa je přitom šestkrát delší než mezi Velenicemi a Gmündem.

Jihočeský kraj přitom odkazuje na Rakouské spolkové dráhy, které zavedení zvýhodněného jízdného odmítají. Argumentují tím, že kdyby souhlasily se zásadním zlevněním v úseku Velenice–Gmünd, mohli by s podobnými požadavky na příhraniční cestování přijít i Slováci, Slovinci nebo Maďaři. Jak ale upozornil Ivan Študlar, vztah Gmündu a Českých Velenic je unikátní. „Nikde není podobné dvouměstí. Do roku 1918 to bylo jedno město, po roce 1989 začalo dvouměstí opět srůstat. Fungují zde společní hasiči, záchranka, na hranicích leží průmyslová zóna a města spolu pořádají řadu kulturních akcí,“ poukázal.

Trať, která prochází Českými Velenicemi a Gmündem, vznikla jako součást Dráhy císaře Františka Josefa I. Její hlavní větev vedla z Vídně přes Gmünd, České Budějovice a Plzeň do Chebu, významná ale byla i odbočná větev z Gmündu (Velenic) přes Třeboň a Tábor do Prahy. V současnosti nejezdí žádné přímé vlaky z Vídně přes Gmünd do českého vnitrozemí. Do roku 2010 existovalo přímé spojení z Českých Budějovic, nyní je ale třeba vždy přestupovat ve Velenicích. Hovořilo se sice o možné obnově přímého vlaku Budějovice–Vídeň, ale Jihočeský kraj při projednávání jízdního řádu pro příští rok oznámil, že jezdit nebude „vzhledem k vysoké finanční náročnosti z rakouské strany“.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 19 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 19 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 20 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
20. 12. 2025

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
20. 12. 2025

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...