Kraj chce mezi Velenicemi a Gmündem desetkrát levnější jízdné, ÖBB se brání

Jihočeský kraj marně usiluje o zlevnění cestování vlakem mezi Českými Velenicemi a Gmündem. Za dvoukilometrovou cestu, která trvá čtyři minuty, dnes cestující zaplatí nejméně dvě eura (přes 50 korun), základní jízdné stojí více než trojnásobek. Podle poradce jihočeské hejtmanky Ivana Študlara se ale dohodě o levnějších jízdenkách brání Rakouské spolkové dráhy (ÖBB).

Pokud by nádraží Gmünd leželo na českém území, stála by cesta z Českých Velenic maximálně dvanáct korun. Jihočeský kraj podle Ivana Študlara navrhuje, aby se z nádraží v Českých Velenicích a v Gmündu stal jeden tarifní bod, cesta z jiného města do Velenic i Gmündu by tedy stála stejně a cesta z Velenic do Gmündu by pak vyšla na půl eura, tj. asi 13 korun. Oproti nynějšímu základnímu jízdnému by to bylo více než desetinásobné zlevnění.

„Pomohlo by to jak české, tak rakouské straně. Vlaky by byly plnější a nestálo by to ani o korunu navíc, protože vlaky už zde jezdí,“ míní poradce jihočeské hejtmanky. Mezinárodní jízdenka za 164 korun, která je základem jízdného dnes, je podle něj drahá i pro rakouské cestující. Z konference, jež se problematice přeshraničního cestování také věnovala, navíc vyplynulo, že snazší přeshraniční styk má podporu i rakouských regionů.

Snaha o zlevnění cestování vlakem v česko-rakouském pohraničí je však letitá a maximem dosud bylo zavedení jízdenek EURegio. Ty sice jsou levnější než plnohodnotné mezinárodní jízdenky, ale stále velmi drahé, s touto slevou stojí cesta Velenice–Gmünd dvě eura. Dosud nenaplněna zůstala například vize Českých drah, podle které se měly české regionální tratě propojit s rakouskou síťovou jízdenkou Einfach raus. „Vytvořili bychom analogickou nabídku pro pět osob, která by byla vytištěna na jednom dokladu s tím, že na rakouské straně by jízdenka platila podle stávajících podmínek ÖBB,“ plánoval již před dvěma lety Pavel Kosmata z Českých drah. 

Situace na železničních přechodech do Rakouska ostatně je v českém příhraničí unikátní. Na čtyřech česko-rakouských přechodech (Břeclav, Znojmo, České Velenice, Horní Dvořiště) jsou jízdenky mnohem dražší než na přechodech do jiných států. Kdo nechce platit drahé mezinárodní jízdné, zaplatí i se slevou EURegio ve všech případech nejméně dvě eura. Oproti tomu například cesta z Děčína do německé Schöny stojí jedno euro, trasa je přitom šestkrát delší než mezi Velenicemi a Gmündem.

Jihočeský kraj přitom odkazuje na Rakouské spolkové dráhy, které zavedení zvýhodněného jízdného odmítají. Argumentují tím, že kdyby souhlasily se zásadním zlevněním v úseku Velenice–Gmünd, mohli by s podobnými požadavky na příhraniční cestování přijít i Slováci, Slovinci nebo Maďaři. Jak ale upozornil Ivan Študlar, vztah Gmündu a Českých Velenic je unikátní. „Nikde není podobné dvouměstí. Do roku 1918 to bylo jedno město, po roce 1989 začalo dvouměstí opět srůstat. Fungují zde společní hasiči, záchranka, na hranicích leží průmyslová zóna a města spolu pořádají řadu kulturních akcí,“ poukázal.

Trať, která prochází Českými Velenicemi a Gmündem, vznikla jako součást Dráhy císaře Františka Josefa I. Její hlavní větev vedla z Vídně přes Gmünd, České Budějovice a Plzeň do Chebu, významná ale byla i odbočná větev z Gmündu (Velenic) přes Třeboň a Tábor do Prahy. V současnosti nejezdí žádné přímé vlaky z Vídně přes Gmünd do českého vnitrozemí. Do roku 2010 existovalo přímé spojení z Českých Budějovic, nyní je ale třeba vždy přestupovat ve Velenicích. Hovořilo se sice o možné obnově přímého vlaku Budějovice–Vídeň, ale Jihočeský kraj při projednávání jízdního řádu pro příští rok oznámil, že jezdit nebude „vzhledem k vysoké finanční náročnosti z rakouské strany“.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 3 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 6 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 8 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 9 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 19 hhodinami

Přes Frýdlantské mosty v Ostravě opět jezdí tramvaje

Dopravní podnik Ostrava (DPO) obnovil tramvajový provoz přes Frýdlantské mosty. Pro cestující městské hromadné dopravy tak po zhruba pěti měsících skončila výluka. Další etapy modernizace dopravního uzlu ale pokračují. Nové nástupiště na náměstí Republiky bude hotové až za několik měsíců.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami
Načítání...