Kraj chce mezi Velenicemi a Gmündem desetkrát levnější jízdné, ÖBB se brání

Jihočeský kraj marně usiluje o zlevnění cestování vlakem mezi Českými Velenicemi a Gmündem. Za dvoukilometrovou cestu, která trvá čtyři minuty, dnes cestující zaplatí nejméně dvě eura (přes 50 korun), základní jízdné stojí více než trojnásobek. Podle poradce jihočeské hejtmanky Ivana Študlara se ale dohodě o levnějších jízdenkách brání Rakouské spolkové dráhy (ÖBB).

Pokud by nádraží Gmünd leželo na českém území, stála by cesta z Českých Velenic maximálně dvanáct korun. Jihočeský kraj podle Ivana Študlara navrhuje, aby se z nádraží v Českých Velenicích a v Gmündu stal jeden tarifní bod, cesta z jiného města do Velenic i Gmündu by tedy stála stejně a cesta z Velenic do Gmündu by pak vyšla na půl eura, tj. asi 13 korun. Oproti nynějšímu základnímu jízdnému by to bylo více než desetinásobné zlevnění.

„Pomohlo by to jak české, tak rakouské straně. Vlaky by byly plnější a nestálo by to ani o korunu navíc, protože vlaky už zde jezdí,“ míní poradce jihočeské hejtmanky. Mezinárodní jízdenka za 164 korun, která je základem jízdného dnes, je podle něj drahá i pro rakouské cestující. Z konference, jež se problematice přeshraničního cestování také věnovala, navíc vyplynulo, že snazší přeshraniční styk má podporu i rakouských regionů.

Snaha o zlevnění cestování vlakem v česko-rakouském pohraničí je však letitá a maximem dosud bylo zavedení jízdenek EURegio. Ty sice jsou levnější než plnohodnotné mezinárodní jízdenky, ale stále velmi drahé, s touto slevou stojí cesta Velenice–Gmünd dvě eura. Dosud nenaplněna zůstala například vize Českých drah, podle které se měly české regionální tratě propojit s rakouskou síťovou jízdenkou Einfach raus. „Vytvořili bychom analogickou nabídku pro pět osob, která by byla vytištěna na jednom dokladu s tím, že na rakouské straně by jízdenka platila podle stávajících podmínek ÖBB,“ plánoval již před dvěma lety Pavel Kosmata z Českých drah. 

Situace na železničních přechodech do Rakouska ostatně je v českém příhraničí unikátní. Na čtyřech česko-rakouských přechodech (Břeclav, Znojmo, České Velenice, Horní Dvořiště) jsou jízdenky mnohem dražší než na přechodech do jiných států. Kdo nechce platit drahé mezinárodní jízdné, zaplatí i se slevou EURegio ve všech případech nejméně dvě eura. Oproti tomu například cesta z Děčína do německé Schöny stojí jedno euro, trasa je přitom šestkrát delší než mezi Velenicemi a Gmündem.

Jihočeský kraj přitom odkazuje na Rakouské spolkové dráhy, které zavedení zvýhodněného jízdného odmítají. Argumentují tím, že kdyby souhlasily se zásadním zlevněním v úseku Velenice–Gmünd, mohli by s podobnými požadavky na příhraniční cestování přijít i Slováci, Slovinci nebo Maďaři. Jak ale upozornil Ivan Študlar, vztah Gmündu a Českých Velenic je unikátní. „Nikde není podobné dvouměstí. Do roku 1918 to bylo jedno město, po roce 1989 začalo dvouměstí opět srůstat. Fungují zde společní hasiči, záchranka, na hranicích leží průmyslová zóna a města spolu pořádají řadu kulturních akcí,“ poukázal.

Trať, která prochází Českými Velenicemi a Gmündem, vznikla jako součást Dráhy císaře Františka Josefa I. Její hlavní větev vedla z Vídně přes Gmünd, České Budějovice a Plzeň do Chebu, významná ale byla i odbočná větev z Gmündu (Velenic) přes Třeboň a Tábor do Prahy. V současnosti nejezdí žádné přímé vlaky z Vídně přes Gmünd do českého vnitrozemí. Do roku 2010 existovalo přímé spojení z Českých Budějovic, nyní je ale třeba vždy přestupovat ve Velenicích. Hovořilo se sice o možné obnově přímého vlaku Budějovice–Vídeň, ale Jihočeský kraj při projednávání jízdního řádu pro příští rok oznámil, že jezdit nebude „vzhledem k vysoké finanční náročnosti z rakouské strany“.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 19 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 20 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 21 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 22 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 23 hhodinami
Načítání...