Kraj chce mezi Velenicemi a Gmündem desetkrát levnější jízdné, ÖBB se brání

Jihočeský kraj marně usiluje o zlevnění cestování vlakem mezi Českými Velenicemi a Gmündem. Za dvoukilometrovou cestu, která trvá čtyři minuty, dnes cestující zaplatí nejméně dvě eura (přes 50 korun), základní jízdné stojí více než trojnásobek. Podle poradce jihočeské hejtmanky Ivana Študlara se ale dohodě o levnějších jízdenkách brání Rakouské spolkové dráhy (ÖBB).

Pokud by nádraží Gmünd leželo na českém území, stála by cesta z Českých Velenic maximálně dvanáct korun. Jihočeský kraj podle Ivana Študlara navrhuje, aby se z nádraží v Českých Velenicích a v Gmündu stal jeden tarifní bod, cesta z jiného města do Velenic i Gmündu by tedy stála stejně a cesta z Velenic do Gmündu by pak vyšla na půl eura, tj. asi 13 korun. Oproti nynějšímu základnímu jízdnému by to bylo více než desetinásobné zlevnění.

„Pomohlo by to jak české, tak rakouské straně. Vlaky by byly plnější a nestálo by to ani o korunu navíc, protože vlaky už zde jezdí,“ míní poradce jihočeské hejtmanky. Mezinárodní jízdenka za 164 korun, která je základem jízdného dnes, je podle něj drahá i pro rakouské cestující. Z konference, jež se problematice přeshraničního cestování také věnovala, navíc vyplynulo, že snazší přeshraniční styk má podporu i rakouských regionů.

Snaha o zlevnění cestování vlakem v česko-rakouském pohraničí je však letitá a maximem dosud bylo zavedení jízdenek EURegio. Ty sice jsou levnější než plnohodnotné mezinárodní jízdenky, ale stále velmi drahé, s touto slevou stojí cesta Velenice–Gmünd dvě eura. Dosud nenaplněna zůstala například vize Českých drah, podle které se měly české regionální tratě propojit s rakouskou síťovou jízdenkou Einfach raus. „Vytvořili bychom analogickou nabídku pro pět osob, která by byla vytištěna na jednom dokladu s tím, že na rakouské straně by jízdenka platila podle stávajících podmínek ÖBB,“ plánoval již před dvěma lety Pavel Kosmata z Českých drah. 

Situace na železničních přechodech do Rakouska ostatně je v českém příhraničí unikátní. Na čtyřech česko-rakouských přechodech (Břeclav, Znojmo, České Velenice, Horní Dvořiště) jsou jízdenky mnohem dražší než na přechodech do jiných států. Kdo nechce platit drahé mezinárodní jízdné, zaplatí i se slevou EURegio ve všech případech nejméně dvě eura. Oproti tomu například cesta z Děčína do německé Schöny stojí jedno euro, trasa je přitom šestkrát delší než mezi Velenicemi a Gmündem.

Jihočeský kraj přitom odkazuje na Rakouské spolkové dráhy, které zavedení zvýhodněného jízdného odmítají. Argumentují tím, že kdyby souhlasily se zásadním zlevněním v úseku Velenice–Gmünd, mohli by s podobnými požadavky na příhraniční cestování přijít i Slováci, Slovinci nebo Maďaři. Jak ale upozornil Ivan Študlar, vztah Gmündu a Českých Velenic je unikátní. „Nikde není podobné dvouměstí. Do roku 1918 to bylo jedno město, po roce 1989 začalo dvouměstí opět srůstat. Fungují zde společní hasiči, záchranka, na hranicích leží průmyslová zóna a města spolu pořádají řadu kulturních akcí,“ poukázal.

Trať, která prochází Českými Velenicemi a Gmündem, vznikla jako součást Dráhy císaře Františka Josefa I. Její hlavní větev vedla z Vídně přes Gmünd, České Budějovice a Plzeň do Chebu, významná ale byla i odbočná větev z Gmündu (Velenic) přes Třeboň a Tábor do Prahy. V současnosti nejezdí žádné přímé vlaky z Vídně přes Gmünd do českého vnitrozemí. Do roku 2010 existovalo přímé spojení z Českých Budějovic, nyní je ale třeba vždy přestupovat ve Velenicích. Hovořilo se sice o možné obnově přímého vlaku Budějovice–Vídeň, ale Jihočeský kraj při projednávání jízdního řádu pro příští rok oznámil, že jezdit nebude „vzhledem k vysoké finanční náročnosti z rakouské strany“.