Z Dolního Žlebu vypluje nový přívoz, pomůže místním přežít zimu

Události v regionech: Naviják je jediné, co zůstalo z původního prámu (zdroj: ČT24)

V příhraničním Dolním Žlebu začaly zkoušky nového přívozu, cestující začne vozit příští týden. Prám má vyšší kapacitu i nosnost než jeho čtyřicetiletý předchůdce a kromě pohonu proudem řeky může použít i motor. Dolnožlebský přívoz je jeden z nejvytíženějších na severu Čech, pro obyvatele Dolního Žlebu občas představuje jediný způsob, jak se dostat z domova s autem.

Nový přívoz je oproti svému předchůdci větší a přestože má nižší ponor – takže může plout, i když je málo vody – nosnost se zvýšila na 22 tun. Budou jím tedy moci jezdit i nákladní auta. „Mohly by zásobovat místní restauraci nebo stěhovat obyvatele,“ nastínila mluvčí děčínského magistrátu Markéta Lakomá.

Převozník s ním navíc má snazší práci. Stále sice jde o přívoz s dolním vodicím lanem, oproti starému přívozu ale má ten nový i motor. Pomůže například u břehu, kde voda víří a stáčí se, a tak se s prámem poháněným pouze říčním proudem obtížně přistávalo.

Nový přívoz v Dolním Žlebu zatím pracovníci připravují k provozu. Od pátku ho začnou testovat a příští týden by mohl prám začít jezdit s cestujícími. Pro ně se možná brzy stane nejdůležitější spojnicí odlehlé místní části Děčína se zbytkem světa.

Docela spolehlivé spojení sice pro Dolnožlebské představuje vlak, ale tím nelze vozit auto. Když někdo potřebuje odcestovat s autem, má na výběr mezi přívozem a silnicí, která však v zimě občas namrzá a za nepříznivých podmínek hrozí i její uzavření. Navíc cestování po ní není pohodlné. Je úzká a vyhýbání dvou aut představuje složitou operaci. 

Plavidlo je širší než původní, takže řidičům by se na ně mělo snáze najíždět. Zvedla se také jeho nosnost, uveze až 22 tun, tedy i větší náklaďáky.
Petra Musilová
redaktorka ČT

Výměna prámu by mohla přívozu pomoci zbavit se špatné pověsti, kterou získala původní loď. Objevovaly se i zmínky o prokletém přívozu, na Labi u Dolního Žlebu se totiž stala řada nehod. Před dvanácti lety se utopil převozník, když prám, stržený vlnou od parníku, sám vyplul a muž se za ním pokusil doplavat.

V posledních letech nehod přibývalo hlavně kvůli špatnému stavu stárnoucího plavidla. „Prosakovala voda, už se několikrát vyvařovalo dno. Už byl špatný,“ charakterizoval bývalý převozník Jindřich Strauss. Před třemi lety se na přívozu propadla zrezivělá kormidelna, byla poté nutná generální oprava. Letos k neslavné pověsti prámu zase přispěla nákladní loď, která přetrhla vodicí lano.