Bezpečný tunel Hřebeč se uzavřel, auta musí na úzkou starou silnici

V tunelu Hřebeč na hlavní silnici mezi Svitavami a Moravskou Třebovou začala pravidelná údržba. Řidiči tak musí odbočit na zdlouhavou a nebezpečnou silnici, kterou tunel před devatenácti lety nahradil. Hřebečský tunel zůstane uzavřený do čtvrtečního večera.

O silnici I/35 se občas hovoří jako o silnici smrti. Na čerstvě aktualizované rizikové mapě sice nepatří k těm nejnebezpečnějším, ale to nemění nic na faktu, že již dávno měla být nahrazena dálnicí. Jedním z mezikroků k lepší budoucnosti je hřebečský tunel, který je sice jen třípruhový, ale nahrazuje problematický tříkilometrový úsek na úbočí kopce Hřebečov s úzkou, klikatou silnicí.

Právě po této staré silnici ale nyní musí projet každý, kdo se chce dostat od Svitav k Moravské Třebové. V tunelu začala třídenní údržba, která znamená, že se v něm doprava na tři dny zcela zastavila. Na bývalou trasu I/35, jež po otevření hřebečského tunelu spadla do kategorie silnic třetí třídy, se tak nahrnou tisíce aut, jež tudy denně projíždějí a nezanedbatelnou část z nich tvoří nákladní vozidla.

Řidiči musí počítat s tím, že pojedou nanejvýš tak rychle, jak rychle se v náročném terénu rozjedou kamiony. Policisté nabádají k maximální opatrnosti a trpělivosti. V podmínkách, které na staré silnici panují, je předjíždění velmi nebezpečné. Je třeba počítat s tím, že na tříkilometrové zajížďce stráví řidiči i několik desítek minut navíc a že se mohou tvořit kolony.

Tunel Hřebeč je v provozu od roku 1997. Přeložka, jejíž součástí tunel je, je asi o polovinu kratší než původní trasa silnice I/35. Časem ale bude reliktem i on. Dálnice D35 by měla na Svitavsku vést severněji, po jejím otevření tak bude současná trasa silnice I/35 sloužit především místní dopravě. Ovšem dostavba D35 v úseku Opatovec–Mohelnice je spíše otázkou příštího desetiletí.