Nejnebezpečnější silnice vede přes Orlické hory, ukázala nová mapa

3 minuty
Reportér ČT na rizikových úsecích: Auta přejížděla plnou čáru
Zdroj: ČT24

Nejnebezpečnější silnicí v Česku je horský úsek mezi Žamberkem a Červenou Vodou, který je součástí tahu I/11. S odkazem na aktualizovanou rizikovou mapu EuroRAP to oznámil Ústřední automotoklub (ÚAMK). Situace se naopak podstatně zlepšila na silnici I/20 mezi Pískem a Vodňany.

Silnici I/11 označila mapa rizikovosti EuroRAP za nenebezpečnější v zemi, a to ve dvou na sebe navazujících úsecích přes Orlické hory. Silnice je plná nepřehledných a prudkých zatáček a chybí jí krajnice. Představuje tak pravý opak toho, co asociace, která zastřešuje evropská motoristická sdružení, národní i regionální správce pozemních komunikací, investory a experty, považuje za ideál.

Dokonalá silnice, jak si ji představuje EuroRAP, má řidiče navádět. Značení nemá šoféra mást, ale naopak mu včas signalizovat, kam se bude zatáčet či jestli hrozí nějaké nebezpečí. Pokud přesto řízení nezvládne a vyjede z vozovky, neměl by se střetnout s nebezpečnými překážkami, jako jsou kmeny stromů, sloupy či billboardy. „Komunikace by měla na řidiče působit tak, že když odstraníte všechny značky, aby řidič věděl, jak rychle má jet, jak silnice povede,“ shrnul Pavel Suntych ze společnosti AF-Cityplan.

Orlická silnice ale není jediná, která je podle autorů rizikové mapy v Česku nebezpečná. Varují také před úseky I/16 u Mladé Boleslavi nebo I/17 u Čáslavi. Ideálním představám se naopak blíží silnice I/20 mezi Pískem a Vodňany. Po nedávné rekonstrukci má nový povrch a upravené křižovatky s připojovacími pruhy. Podařilo se také zdůraznit dopravní značení výstražnými prvky. Počet nehod v úseku se snížil zhruba o polovinu, podstatně nižší je i počet lidí, kteří na silnici I/20 po rekonstrukci utrpěli vážná zranění. „Stále to není ideální stav, ale (…) na nulu se zatím těžko dostaneme,“ poznamenal Roman Turza z ÚAMK.

Zdůraznil přitom, že silnic hodnocených jako vysoce rizikové je v Česku čím dál méně, podle aktualizované mapy jde pouze o čtyři procenta sítě. „Vývoj je rozhodně pozitivní. V mapování to vidíme. Nicméně je nutné relativizovat úspěch tím, že si musíme uvědomit, že nám razantně stoupají intenzity dopravy,“ podotkl. 

  • Riziková mapa vychází z údajů za předchozí tři roky. Aktuální tedy zohledňuje dění v letech 2013 až 2015.
  • Hodnocení silnic zohledňuje množství vážných nehod, které se na nich staly a skončily smrtí nebo těžkým zraněním. 
  • Mapa bere také v úvahu intenzitu provozu.
  • Jak zdůraznil Roman Turza z ÚAMK, nelze rizikovou mapu zaměňovat s přehledem kvality silnic. Ne všechny nehody s ní totiž souvisejí. EuroRAP sice nabízí metodiku k hodnocení kvality silnic, které potom získávají hvězdičkové hodnocení, to však v ČR zatím neexistuje.

Je proto nutné dále zvyšovat bezpečnost silnic, což ale nemusí být složité ani drahé. Podle Romana Turzy je zásadní zlepšování dopravního značení či svodidel, a to i bez stavebních úprav samotné silnice. Vylepšení značek či svodidel přitom stojí řádově desítky tisíc korun.

Vzhledem k tomu, že riziková mapa hodnotí komunikace podle relativní nebezpečnosti, tedy ve srovnání počtu nehod se závažnými následky a intenzity provozu, vycházejí z ní nejlépe dálnice. V poměru k množství vozidel, které po nich jezdí, se na dálnicích stává násobně méně nehod než na běžných silnicích. Nejméně bezpečno potom podle rizikové mapy je na jednom z nejnovějších dálničních úseků v Česku – na D7 u Chomutova.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Klasickým restauracím přebírají zákazníky fastfoody. A přibývá jich

Restauracím rychlého občerstvení se v tuzemsku daří a podle provozovatelů pokladních systémů přebírají část zákazníků tradičním podnikům. Zavedené řetězce rozšiřují síť svých poboček a přicházejí i nové značky, které jsou zaměřené i na zdravější stravování. Provozovatelé i analytici očekávají další růst fastfoodového sektoru. Lidé podle nich stále častěji vyhledávají rychlost, jednoduchost a moderní prostředí.
před 59 mminutami

Středula a Zajíček v Duelu ČT24 mluvili i o tom, že se Babiš vzdá Agrofertu

„Pokud bude sledovat obvyklé zahraniční modely, mělo by být dostatečné,“ zhodnotil avizované řešení střetu zájmů pravděpodobného budoucího premiéra Andreje Babiše (ANO) prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček (ODS). Babiš před pár dny uvedl, že akcie Agrofertu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce. Potomci předsedy ANO získají firmu až po jeho smrti. „Ten signál je jasný, ale je potřeba kontrolovat, jak svá slova bude Babiš praktikovat,“ poznamenal šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Martinem Řezníčkem debatovali také o průměrné mzdě či zadlužení státu.
před 1 hhodinou

Průzkum: Dle většiny lidí se Turek na ministra nehodí. Motoristé náhradu nehledají

„Je jasné, že polarizuje společnost,“ řekl v Otázkách Václava Moravce o nominantu na ministra životního prostředí Filipu Turkovi (za Motoristy) předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. To potvrzuje i výzkum Kantaru CZ pro Českou televizi, v němž většina respondentů uvedla, že Turek není vhodným kandidátem na ministra. Podle ministra průmyslu v demisi Lukáše Vlčka (STAN) je Turek nekompetentní a do vlády nepatří. S europoslancem Alexandrem Vondrou (ODS) a místopředsedou sněmovny Patrikem Nacherem debatovali také o střetu zájmů Andreje Babiše (oba ANO) a rozpočtu.
14:53Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Turek na pondělní jednání s Pavlem ze zdravotních důvodů nedorazí, oznámil Hrad

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek v pondělí nedorazí na plánované jednání s prezidentem Petr Pavlem. V neděli pozdě odpoledne to oznámil Hrad s tím, že se Turek omluvil ze zdravotních důvodů. Dříve mluvčí Motoristů Barbora Šťastná uvedla, že poslanec podstupuje vyšetření a intenzivní medikaci.
16:49Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Zavoral a Novák diskutovali o možných změnách financování médií veřejné služby

Budoucí koaliční vláda ANO, SPD a Motoristů avizovala, že nahradí koncesionářské poplatky za veřejnoprávní média přímou platbou ze státního rozpočtu. Podle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) by změna mohla vstoupit v platnost nejdříve od roku 2027. O možných dopadech této změny v Otázkách Václava Moravce hovořili generální ředitel Českého rozhlasu (ČRo) René Zavoral a předseda Rady České televize (ČT) Karel Novák. Pozvání do pořadu nepřijali dva kritici současného modelu financování médií veřejné služby – místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadim Petrov a někdejší předseda Rady ČT a současný radní Pavel Matocha.
před 5 hhodinami

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 7 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 7 hhodinami

Od kufru až po rakev. Web se ztrátami a nálezy funguje deset let

Přes 180 tisíc předmětů se za deset let objevilo na webu eZtráty. Ke svým majitelům se jich vrátila zhruba polovina. Ty ostatní musí instituce tři roky uschovávat, a pokud se nikdo nepřihlásí, připadnou právě jim. V Praze část míří na charitu, některé se draží v aukcích. V hlavním městě ročně evidují až šest tisíc nálezů. Byly mezi nimi i kuriozity – umělý chrup, protéza, kánoe či rakev. Dominují však kufry, kočárky nebo přepravky na zvířata. Část věcí pochází z letiště. Hlásit se o ně mohou lidé na pracovišti v ulici Karolíny Světlé. Přes 560 institucí a firem po celém Česku je zároveň inzeruje na webu eZtráty.
před 12 hhodinami
Načítání...