V ranních autobusech v okolí Prahy často není k hnutí. I když jezdí děti do školy a dospělí do práce, autobusů ve špičce nejezdí více než po zbytek dne. Všichni školáci z obcí na trase jednotlivých linek se tak často musí vejít do jediného autobusu, který jede před osmou. Podle organizátora regionální dopravy se to nezmění, pokud na posílení dopravy nepřispějí obce.
Autobusy u Prahy jezdí přeplněné, organizátor dopravy posílení odmítá
Z Čakoviček do Neratovic, kam jezdí místní děti do školy, jede mezi sedmou a osmou ráno jediný autobus. Spoj linky 351 Pražské integrované dopravy, který začíná v Letňanech, přijíždí do obce již plný a stává se, že se do něj všichni žáci ani nevejdou. „Je problém, aby se děti vůbec dostaly do autobusu. Potom sedí po třech, po čtyřech,“ popsala nespokojená matka jednoho z malých cestujících.
Podle místostarosty Čakoviček Tomáše Kutěje jsou autobusy tak přeplněné patrně „díky překotné výstavbě“. Radnice proto požádala organizaci ROPID, která dopravu v okolí Prahy objednává u dopravců a stanoví jízdní řády, aby spojení posílila. Podobné problémy nejsou pouze v Čakovičkách, do autobusů se žáci nevejdou také v Líbeznicích, Zdibech, Odoleně Vodě nebo Velkých Přílepech. Řada rodičů již začala děti vozit autem.
Organizátor dopravy však odmítá za současných podmínek kapacitu zvýšit. „Autobus navíc stojí hodně peněz. (…) A v ranní špičce jsou autobusy nejdražší, protože jich potřebujeme nejvíce,“ shrnul mluvčí ROPIDu Filip Drápal. Posílení by připadalo v úvahu, pouze pokud by na ně přispěly dotčené obce.
Radnice Čakoviček s příspěvkem na posilový autobus počítá. „Jsme připraveni investovat do této věci. Jsme si vědomi toho, že jistý díl jde za námi,“ podotkl místostarosta Kutěj. Další obce na trase se však k problému stavějí vyhýbavěji. Do konce roku se tak poměry v přeplněných ranních spojích nejspíše nezlepší.