Stávková pohotovost v Kunovicích. Odboráři se bojí přesunu výroby letadel do Ruska

Zaměstnanci kunovické firmy Aircraft Industries jsou ve stávkové pohotovosti. Odboráři se bojí útlumu výroby letadel v Kunovicích a jejího převedení do Ruska, odkud jsou majitelé firmy. Vedení Aircraftu zaměstnancům řeklo, že se výroba stěhovat nebude. Odboráři chtějí písemné záruky od vedení i majitelů. Situaci v letecké firmě chce řešit i ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD). Ještě tento měsíc se chce sejít se svým ruským protějškem.

Odboráři v Aircraft Industries mají strach, že se v továrně přestanou vyrábět letadla. „Máme signály o zákulisních jednáních, která probíhají za účasti vlivných politiků a ekonomických subjektů, bez ohledu na zájmy zaměstnanců,“ odůvodňují vyhlášení stávkové pohotovosti odboráři. Přesunutí výroby do Ruska by podle nich znamenalo faktický konec výroby letadel se značkou LET v Kunovicích a ovlivnilo by to další letecké firmy působící po celé České republice.

Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) se kvůli situaci ve firmě chce sejít se svým ruským protějškem Denisem Manturovem. „Navrhl jsem uspořádat ještě tento měsíc v Praze setkání za účasti zástupců společností Aircraft Industries, UGMK a našeho i ruského ministerstva průmyslu a obchodu,“ řekl Mládek.

Doma zůstávají na nucené dovolené stále dvě stovky zaměstnanců

Odbory vyhlásily stávku také kvůli dlouhodobému neplnění závazků vůči zaměstnancům ze strany zaměstnavatele a trvale nepříznivé ekonomické situaci firmy. „Odborová organizace byla k firmě vstřícná. Od konce roku 2015 jsme souhlasili s úspornými opatřeními, ale nechceme přihlížet možné likvidaci výroby v České republice,“ řekl předseda odborové organizace Josef Mikula.

Ve firmě bylo na konci minulého roku tisíc dvacet jedna zaměstnanců, od loňského prosince jich však byla polovina doma a dostávala šedesát procent mzdy. V současné době má firma podle Josefa Mikuly devět stovek zaměstnanců, se sníženou mzdou jsou doma asi dvě stovky lidí, někteří stálí zaměstnanci jsou takzvaně zapůjčeni do jiných firem, jde asi o osmdesát lidí. V odborech je přibližně polovina zaměstnanců.

Informaci o chystané stávkové pohotovosti zveřejnil v úterý předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Josef Středula. „Začala se tam překládat všechna dokumentace do ruštiny, takže ta továrna se zcela zruší a přesune se do Ruska se vším všudy,“ řekl Středula.

Situaci v Aircraft Industries dlouhodobě sleduje reportér Josef Kvasnička (zdroj: ČT24)

Problémy vznikly kvůli situaci v Rusku

Problémy ve společnosti vznikly loni kvůli situaci v Rusku, kam posílá většinu strojů. Letadla z Kunovic na ruském trhu výrazně podražila kvůli propadu hodnoty rublu vůči dolaru. V roce 2013 společnost prodala dvacet letadel, v roce 2014 jich bylo třináct a loni pouhá čtyři. Tři do Bangladéše a jedno do Alžírska. Letos zatím prodala firma do Ruska pět letadel L-410.

Společnost loni dokončila prototyp modernizovaného dopravního letounu L-410. Na jeho vývoji pracovala od roku 2010, sériová výroba byla plánovaná na příští rok. Letadla L-410 by se ale brzy měla montovat také v Rusku, odkud pochází majitel AI UGMK Holding. Závod u Jekatěrinburgu by však podle dřívějšího vyjádření vedení Aircraft Industries provoz kunovické továrny neměl ohrozit.

Na kunovickou firmu podala v květnu společnost Aero Vodochody Aerospace insolvenční návrh. Pohledávky přihlásilo několik věřitelů, kterým Aircraft Industries poté uhradila celkem více než šedesát milionů korun. Věřitelé vzali pohledávky zpět, stejně tak Aero Vodochody Aerospace insolvenční návrh.