Dvůr Králové prodá průmyslovou zónu výrobci autodílů

Události v regionech: Zastupitelé Dvora Králové souhlasili s prodejem průmyslové zóny (zdroj: ČT24)

Zastupitelé Dvora Králové nad Labem schválili prodej městské průmyslové zóny. Městu se dlouho nedařilo nalézt zájemce, nyní se však objevili hned tři uchazeči, kteří chtěli celou zónu koupit. Zastupitelé se nakonec rozhodli, že ji získá jaroměřská firma Karsit podnikatele Františka Řípy a postaví tam továrnu na automobilové díly. Konečná cena plánované investice přesáhne tři miliardy korun.

Dvanáctihektarová průmyslová zóna Zboží zatím existuje jen na papíře. Je prázdná, žádný z dosavadní 26 zájemců se nakonec ve Dvoře Králové nezdržel. „Je to kvůli tomu, že zóna není dodnes zasíťovaná a půda není vyjmuta ze zemědělského půdního fondu,“ vysvětlil dvorský starosta Jan Jarolím. Situaci nezlepšuje ani zvlněný terén, na kterém průmyslová zóna stojí.

Všechny překážky se však nyní rozhodli překonat hned tři zájemci. Nejprve dostalo město nabídky od společností Inzat a Karsit. Majitel jaroměřského Karsitu František Řípa nabídl cenu 525 korun za metr čtvereční včetně sítí a s městem připravil i návrhy smluv. Slíbil v první etapě investovat přes dvě miliardy korun a zřídit 300 pracovních míst. 

Právě vznik pracovních míst se však nelíbí královédvorské textilce Juta. V regionu totiž panuje nedostatek pracovních sil a textilka se obává, že o zaměstnance přijde. „Problémem bude současná situace v nedostatku pracovních sil. A to mluvím nejenom o technicích, ale i dělnických profesích. V Jutě je situace natolik vážná, že si přehazujeme pracovníky mezi jednotlivými závody,“ řekl již dříve majitel textilky Jiří Hlavatý (ANO), jenž je rovněž senátorem. Juta tak nakonec také podala nabídku na zakoupení části královédvorské průmyslové zóny.

Zastupitelé ale nakonec schválili prodej jaroměřské strojírně. Opozice s námitkami, které se týkaly připravené smlouvy, neuspěli. „Máme k těm smlouvám připomínky, které nebyly akceptovány, proto jsem pro jejich znění nemohl s čistým svědomím hlasovat,“ řekl zastupitel Jan Bém (ODS). Dodal přitom, že mu jde jen o smlouvu. Se samotným záměrem prodeje opozice souhlasí a nemá problém ani s tím, že zónu získá Karsit.

Karsit Group čeká letos tržby přes tři miliardy korun. Automobilová divize má záměr dostat se s tržbami asi na 2,6 miliardy korun. Svoji výrobu postupně rozšiřuje, loni v prosinci otevřela v Jaroměři lisovnu a současně potvrdila záměr stavby nové továrny. Hlavním odběratelem Karsitu je koncern Volkswagen. Například pro Škodu Auto v Jaroměři vyrábějí díly karoserií, jako jsou dveře, blatníky či kapoty.