Pardubický kraj začne shánět dopravce pro své vlaky, nikoli však v soutěži

Pardubický kraj zadá nové smlouvy na desetiletý provoz vlaků bez otevřené soutěže. Radní pro dopravu Jaromír Dušek (SPO) považuje jejich pořádání za příliš riskantní. Kraj ale nevyloučil, že by mohl oslovit více dopravců.

Novou smlouvu s některým ze železničních dopravců bude muset Pardubický kraj uzavřít až od roku 2019, již nyní ale začne kontrakt připravovat. Prvním krokem musí být oznámení v Úředním věstníku Evropské unie, které chce region vyvěsit do konce měsíce.

Smlouvy však zadá přímo, bez veřejné soutěže. „Výběrové řízení podle našeho názoru vůbec nic neřeší. A hlavně, když vidíme komplikace, které mají některé kraje s objednávkou autobusové dopravy, s odvoláními a strašně zdlouhavým řešením Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, tak by mohl uplynout termín roku 2019,“ uvedl radní Dušek.

Vyjádřil se tedy docela opačně než představitelé Libereckého kraje, kteří se – po zkušenostech s provozem vlaků již na dvou souborech tratí, o které dopravci soutěžili – chystají na další tendry. „Budeme soutěžit linku z Liberce přes Českou Lípu do Děčína a Ústecký kraj linku z Lovosic přes Litoměřice do České Lípy,“ nastínil jednatel krajského organizátora dopravy společnosti Korid LK Pavel Blažek.

V Pardubickém kraji má za sebou železnice turbulentní období. Všechny regionální železniční linky v Pardubickém kraji obsluhují České dráhy, během kontraktu platného od roku 2009 však kraj nejprve rušil, potom opět obnovoval provoz na některých tratích, například z Holic do Borohrádku nebo z Lichkova do Štítů. Kraj současně upravoval i provoz na hlavních tratích, měnil se počet vlaků i směry, kam většina z nich jezdila.