Brdy už nebudou autem tak snadno dostupné

Přes budoucí Chráněnou krajinnou oblast Brdy, která vznikne po odchodu armády z vojenského újezdu, nebude možné jezdit autem - turisti ho budou muset odstavit na záchytných parkovištích. Celou oblast by měl do konce roku pokrýt signál mobilních operátorů, aby ho mohli využívat hasiči a záchranáři. Dohodli se na tom zástupci okolních obcí s ministry obrany a životního prostředí.

Místo jednoho sídla správy CHKO budou tři detašovaná pracoviště

Pobočky budoucí Chráněné krajinné oblasti Brdy vzniknou v Příbrami, Jincích a Spáleném Poříčí.  Ministra Brabce potěšil zájem obcí, které chtěly mít sídlo CHKO na svém území a předháněly se s nabídkami. „Trošku mi to připomínalo boj o příští olympiádu," uvedl.

Přednost ale podle něj dostalo řešení, kdy místo jednoho úřadu vzniknou tři detašovaná pracoviště s co nejnižšími náklady a co nejblíže k lidem. Všechny tři pobočky by měly být správě CHKO poskytnuty zdarma.

Starosta Příbrami Jindřich Vařeka (ANO) uvedl, že příbramské pracoviště nebude jen sídlem CHKO, ale bude mít na starosti širší agendu, kterou převezme z Prahy. „Bude tady veškerý styk s veřejností, například přijímání dotačních žádostí a podobně,“ řekl. Pracoviště by podle něj mělo prozatím fungovat v budově ministerstva zemědělství na Zdaboři.

Polovina území Brd bude na konci roku vyčištěna od munice

V současnosti je 45 % území vojenského prostoru vyčištěno od nevybuchlé munice, na konci roku to bude 50 procent, konstatoval ministr obrany. Práce budou pokračovat ještě další dva roky.

Těžba zlata je stále sporným bodem

Jediný rozpor se podle ministra životního prostředí Brabce týká zlatonosného ložiska Petráčkova hora u Vacíkova. Zatímco Brabcův úřad počítá s jeho začleněním do CHKO, ministerstvo průmyslu žádá naopak jeho vyřazení. „Já pevně věřím, že to ložisko tam zůstane v rámci CHKO, a že tedy dostane ochrana přírody přednost před těžbou zlata,“ uvedl Brabec. Pokud by se ministerstva nedohodla, musela by spor řešit vláda.

Vláda měla původně vznik chráněné krajinné oblasti schvalovat už v červnu, kvůli nejasnostem to ale odložila. Podle Brabce by ale ministři mohli materiál o vzniku CHKO Brdy schválit už příští týden.

Značení turistických tras začne až příští rok

Padrťské rybníky nebo Pilská přehrada – to jsou příklady dvou míst, která budou od ledna nově přístupná. Turisté k nim ale zřejmě netrefí. Klub českých turistů sice už navrhl 36 kilometrů tras vhodných pro pěší, ale nemůže je zatím v terénu vyznačit – lidově řečeno namalovat na stromy turistické značky a šipky.

Čekat se musí až na definitivní zrušení vojenského újezdu. Malování turistických značek totiž má schválit vedení Chráněné krajinné oblasti Brdy, která ale vznikne až v lednu. A protože v zimě se značkovat kvůli počasí nedá, prvního značení se v Brdech turisti dočkají nejdřív na jaře 2016. Tento termín v úterý potvrdil i ministr obrany Stropnický.

V Brdech budou mít turisti podle něj od začátku k dispozici čtyři nezpevněná záchytná parkoviště. Nejpozději v květnu přibydou další dvě se zpevněným povrchem. Zpoždění je podle Stropnického dáno nutností vysoutěžit na tuto stavbu firmu. Na dvou parkovištích má být možnost dobíjet elektrokola.

Brdy budou pro běžný automobilový provoz uzavřeny

Pro běžnou automobilovou dopravu nebude dosavadní vojenský újezd otevřen. Jezdit tam budou moci jen obyvatelé dvou obcí a zaměstnanci Vojenských lesů a statků. A samozřejmě tam bude možné jezdit na kole.

Armáda si část vojenského prostoru ponechá. Kromě posádkového cvičiště pro 13. dělostřelecký pluk v Jincích zůstanou trvale nepřístupné také dopadové plochy Tok a Jordán.

Hasiči a záchranáři už se připravují na budoucí zásahy v Brdech

Oficiálně jsou Brdy pořád uzavřený vojenský prostor. Turisté už se tam ale objevují, a občas tam i hoří. Naposled před čtrnácti dny. Újezd je sice plný cest, zásah ale komplikuje převýšení a obtížná dostupnost některých míst.

Záchranáři proto nyní řeší i budoucí poplachové plány. Území bude rozdělené na několik oblastí, odborníci mluví o polygonech. U každého bude stanovena jednotka, která do daného místa bude vyjíždět například hasit.

Zimní údržba silnic je zatím nedořešená

Samotný příjezd hasičů, případně záchranky nebo policie, má ale zatím háček. Nikdo totiž ještě neví, kdo bude v zimě udržovat silnice.

Do konce roku by se mělo vyřešit i pokrytí signálu mobilních operátorů. Téměř z celého prostoru se totiž zatím není možné dovolat. A problém by tam měly i zasahující jednotky při komunikaci s operačním střediskem.

Záchranná služba navrhuje v Brdech vznik takzvaných traumapointů. Zraněný by tak mohl záchranářům jednoduše nahlásit, kde přesně v terénu je.

  • Vojenský újezd Brdy se rozkládal na 260 kilometrech čtverečních plochy. 
  • Chráněná krajinná oblast zabírá téměř 350 kilometrů čtverečních. Ročně se na její provoz počítá s 12 miliony korun.
  • Nový status území platí od 1. ledna 2016.