Legendární letadlo L-410 prošlo omlazením

Kunovice - Tradiční české letadlo L-410 prošlo inovací. Prototyp nové generace dnes poprvé nahodil motory na letišti v Kunovicích na Zlínsku. Legendární L-410, která se v kunovickém závodě vyrábí od roku 1969, dnes létá na pěti kontinentech. Její mladší verze uveze víc nákladu a doletí dál než předchozí typy stroje.

Létá od Mexika až po Filipíny a od Sibiře až po Austrálii. Umí přistát i na údajně nejnebezpečnějším letišti světa v nepálské Lukle. I po 46 letech od doby, kdy byla zahájena jeho výroba, kupují legendární kunovické letadlo L-410, zákazníci po celém světě. Vděčný model může fungovat jako letecká ambulance i luxusní letoun se salónní výbavou. 

I přesto se Aircraft Industries rozhodl svůj firemní klenot omladit. Na vývoji nové generace letounu společnost pracovala od roku 2010. „Díky prodloužené přední části trupu se zdvojnásobil zavazadlový prostor. Zcela nová konstrukce křídla umožní natankování většího množství paliva, díky čemuž se v podstatě zdvojnásobí dolet a vytrvalost letounu,“ uvedl Miroslav Pešák mladší, vedoucí projektu modernizace letounu MOSTA. 

Výrobce představil prototyp modernizovaného letounu L- 410 (zdroj: ČT24)

Letoun L-410 NG, tedy New Generation neboli Nová generace, může vzlétat a přistávat na krátkých i nezpevněných drahách a zvládne i provoz ve vysokých teplotách a nadmořských výškách. Odolná konstrukce umožní nasazení v rozmezí teplot od minus 50 do plus 50 stupňů Celsia. 

Letadlo oproti stávajícímu sériově vyráběnému stroji L 410 UPV-E20 také uveze přibližně o 400 kilogramů nákladu víc. Má výkonnější pohonnou jednotku a dosáhne rychlosti až 417 kilometrů za hodinu. Ovládání usnadní modernizovaná pilotní kabina. Životnost letounu se zvýší ze stávajících 20 tisíc až na 30 tisíc letových hodin. Maximální dolet se pohybuje kolem 2500 kilometrů a vytrvalost kolem deseti hodin. 

Vývoj nového letounu přišel podle technického ředitele Aircraft Industries Karla Minaříka na stamiliony korun. Jen samotný projekt MOSTA stál 460 milionů, z čehož 238 milionů činila dotace ministerstva průmyslu a obchodu. Kromě kunovické firmy se na projektu podílela více než desítka dalších českých firem z různých oborů. Letadlo by mělo poprvé vzlétnout do dvou týdnů. Jeho sériová výroba by pak mohla začít po dokončení certifikace v závěru roku 2017.

L-410

Celokovový hornoplošník L-410 může přepravit až 19 cestujících plus dva piloty. Tradice téměř padesátileté výroby je spojená s vysokou bezpečností stroje. Ten létá na pěti kontinentech, přičemž exportován byl do Ruska, Austrálie, Brazílie, Mexika nebo na Filipíny. Celkem je možné kunovický model L-410 spatřit ve více než padesátce zemí. 

Speciální konstrukce podvozku umožňuje letounu přistát prakticky kdekoliv, i na podmáčené trávě. Dva letouny koupila dokonce nepálská společnost a obsluhuje s nimi letiště Edmunda Hillaryho a Tenzinga Norgaye v nepálské Lukle. L-410 je vyráběn hned v několika variantách: sedadlové, nákladní, jako letecká ambulance, verze pro výsadkáře, fotogrammetrická a patrolovací verze nebo jako VIP salónní varianta.

Podle údajů Aircraft Industries bylo v Kunovicích od roku 1969 vyrobeno více než 1100 letounů řady L-410, z nichž je v provozu přibližně 350 letadel.