Cesta k moři se řidičům protáhne. Na Vysočině je čekají kolony a uzavírky

Uzavírky a kolony čekají řidiče jedoucí přes Vysočinu na dovolenou k moři. Kromě modernizace dálnice D1 se totiž souběžně opravují i objízdné trasy. V sousedním kraji se zase chystá velká vlaková výluka. Trať mezi Brnem a Kuřimí bude až do konce prázdnin zcela uzavřená. Osobní vlaky tak budou končit v Kuřimi, rychlíky z Prahy už v Tišnově. Náhradní autobusová doprava přitom vede přes Drásov, kde také probíhají stavební úpravy.

Kvůli čekání se netrpěliví řidiči ve Stonařově na Vysočině dopustili během pár minut několika dopravních přestupků. Dva z nich například vjeli do opravovaného úseku na červenou. Už od rána tu totiž vznikají kolony. Ta rekordní zatím měřila šest kilometrů. Řidiči tu ale čekají i mimo dopravní špičku. Kraj Vysočina totiž právě přes rozkopaný Stonařov vede objížďku opravované silnice do Třebíče. A to jen skrz jeden průjezdný pruh.

„Jako objízdná trasa je vždy volena ta optimální varianta,“ uvedla mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová. Stonařov je přitom přetížený už teď; za normálního provozu obcí projede okolo osmi tisíc aut denně, nyní se jejich počet kvůli objížďkám, které přes Stonařov vedou, zvedl asi o třetinu. Až začne hlavní turistická sezona, mohl by jejich počet vzrůst až na dvojnásobek. Obec se totiž ocitne na trase, po které budou řidiči mířit k Jaderskému moři.

Řidiči si ale zřejmě příliš nepolepší ani v případě, že zvolí cestu po dálnici přes Brno. Kvůli modernizaci tam totiž musejí omezit rychlost hned ve čtyřech úsecích. Například na desetikilometrovém úseku Lhotka - Velká Bíteš mohou auta kvůli zúžení pruhů jet maximální rychlostí osmdesát kilometrů za hodinu. Do poloviny prázdnin přitom budou opraveny jen dva ze čtyř úseků dálnice D1.

Uzavírky, objížďky i vlaková výluka

Zatímco na Vysočině se zastavují auta v kolonách, na jižní Moravě se zastaví vlaky na jedné z nejvytíženějších tratí v kraji. Podle správce železnice po ní projede ve špičce regionální spoj zhruba každých patnáct minut. Od 15. června se ale pro ně koleje uzavřou a rychlíky postihne výluka z Brna až do Tišnova.

„Pro cestující bude výhodnější omezit jejich cestování po kratší dobu, než kdyby se organizovala doprava třeba jednokolejně a ta výluka by potom trvala třeba i rok nebo déle,“ vysvětlil velký rozsah výluky ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah Jiří Sysel. Místo vlaků tak cestující pojedou náhradními autobusy. Ale i ty na objízdné trase čekají překážky.

Nejkratší spojnicí Brna s Tišnovem je silnice vedoucí mezi Hradčany a Čebínem, kde právě silničáři opravují most. Cesta proto zůstane zavřená až do konce července. Zákazové značky pak odkloní náhradní autobusy pravděpodobně přes Drásov směrem na Lipůvku. Jenže tam se v obci mění plynovod a ulice tam tak budou rozkopané až do konce roku.

Opravovat se musí souběžně kvůli penězům z EU

Většina autobusů pak bude zajíždět na autobusové nádraží Královo pole. Odtamtud pomůže další dopravu zajistit brněnský dopravní podnik, který nasadí speciální tramvaj P6, a k tomu budou jezdit běžné tramvajové spoje.

Správce železnice a České dráhy tvrdí, že všechny stavby nešlo lépe zkoordinovat. S tím souhlasí i starosta Kuřimi Drago Sukalovský (STAN). Problémem totiž je, že řada staveb je financovaná nebo spolufinancovaná z evropských peněz a ty je potřeba dočerpat v určitém termínu. Opravy tak musí probíhat současně.

Grafika objížďka
Zdroj: ČT24

Letošní rok má být počtem vlakových výluk rekordní. Po celé zemi se jich chystá na šest tisíc. Jen na jižní Moravě investují správci kolejí do tratí téměř tři miliardy korun.