Olomouc chystá úpravy před hlavním nádražím

Olomouc - Olomoucká radnice chystá poslední úpravy před hlavním vlakovým nádražím. Stavební změny začaly před šesti lety a jejich poslední dvě etapy město naplánovalo na příští rok. Původní plány počítaly s náklady 370 milionů korun. Město ale chce do stavby investovat jen čtvrt miliardy a výhradně za podpory Evropské unie.

Olomoucké přednádraží mění svojí tvář šestým rokem a mělo být hotové už loni. Kvůli nedostatku peněz se ale projekt zastavil. Teď chce vedení města zažádat o finance z Evropských fondů, pomocí kterých by dokončilo poslední dvě etapy. Náměstek primátora Olomouce Martin Major říká: „Původně předpokládané náklady 370 milionů korun se budeme snažit redukovat na částku čtvrt miliardy, kterou je ochotno město kofinancovat.“ Primátor města Martin Novotný dodává: „Pokud se nám podaří získat peníze z EU a pro město Olomouc to bude relativně drobný výdaj, rádi bychom akci dokončili v tomto volebním období a měli tak přednádraží takříkajíc z krku.“

Stavební úpravy budou zahrnovat napojení přednádražního prostoru na třídu Kosmonautů, Masarykovu a Jeremenkovu. Tramvajová trať bude přeložena tak, aby co nejméně křížila silnice. Před hlavním nádražím pak vznikne centrální terminál pro cestující městskou hromadnou dopravou a u hotelu Sigma klidová zóna. Aby město ušetřilo, nebude se stavět jedna z plánovaných křižovatek. „Dochází hlavně k vypuštění křižovatky Jeremenkova – Blanická, která měla být okružní a v současné době nebude realizována. Budeme reagovat podle skutečnosti, která nastane,“ vysvětluje projektant Luděk Šťastný ze Stavoprojektu Olomouc. Náměstek primátora Ladislav Šnevajs doplňuje: „V první polovině příštího roku se dozvíme, zda jsme s tímto projektem uspěli. Jsme připraveni tak, že máme vydáno stavební povolení na realizaci stavby.“ Radnice se úpravám přednádraží věnuje od roku 2001. Město nechalo vybudovat například podzemní garáže, tramvajovou točnu a veřejné prostranství s fontánou před Krajským úřadem.

Pokud Olomouc nezíská peníze od Evropské unie, do úprav přednádraží se zřejmě nepustí. Peníze chce potom použít na důležitější investiční akce, jako jsou například opravy komunikací v okrajových částech města.