Rokycanské zemědělské učiliště odmítá obvinění z rasistické šikany

Rokycany - Zemědělské učiliště v Rokycanech odmítlo petici Romů proti rasistické šikaně romských žáků. Škola po třech týdnech vyšetřování nic takového nezjistila. Vedení učiliště už podalo na autory romské petice trestní oznámení pro pomluvu. Romové nesouhlasí a naopak obviňují školu z manipulace s fakty.

Spor kde stojí tvrzení proti tvrzení, začne vyšetřovat policie. Na jedné straně romští učni, kteří tvrdí, že je mistr odborného výcviku Lubomír Buchta opakovaně napadal, a proto ze školy odešli. A na straně druhé škola, která jejich tvrzení nevěří, protože výslechy třinácti žáků z jejich třídy nic takového nepotvrdily. Zástupce ředitele Josef Hejduk má v celé záležitosti jasno: „Nic nebylo prokázáno, ze strany učiliště jsme nezjistili žádné porušení.“

Jediný incident, který škola připouští, se stal na začátku března. Ale i tady má ředitel pochyby. Bývalý romský učeň Štefan Malík 6. března v rozhovoru pro ČT uvedl, že ho mistr udeřil pěstí: „Řekl mi, že on si může dovolit, co chce. Přišel ke mně a dal mi pěstí.“ Mistr odborného výcviku Lubomír Buchta obvinění, že by učně napadl, odmítl: „On proti mně nakročil, já jsem ustupoval a bránil jsem se, takže jsem měl otevřenou ruku, neměl jsem ji v pěst.“

Škola potrestala mistra za závažné porušení pracovního řádu, tedy za to, že vůbec došlo k fyzickému kontaktu se žákem - ať to už bylo jakkoliv. A potrestala i učně. „Pan inženýr Buchta byl potrestán podle kázeňských zásad pro pedagogické pracovníky. Žáci byli potrestáni třídními důtkami,“ popisuje kárné postihy zástupce ředitele Hejduk

Učiliště už podalo trestní oznámení. Mířena jsou proti autorům romské petice pro pomluvu a proti příbuznému jednoho ze žáků, který se měl po incidentu nepřiměřeným způsobem domáhat vysvětlení. Romové se odmítají k případu jakkoli vyjadřovat, dokud jim nepřijde reakce ombudsmana a ostatních institucí, kterým protest zaslali.

Definitivní řešení incidentu se ale ještě nějaký čas potáhne, dokud celou věc nevyšetří policie.