Společnost Severní dráha císaře Ferdinanda otevřela první parostrojní železnici v rakousko-uherské monarchii v létě 1839. A byla to tehdy velká sláva, z Vídně byly vypraveny hned tři vlaky za sebou, a kdo v té době něco znamenal, nesměl v nich chybět. „První parostrojní železnice byla z Vídně do Brna. Do Brna to byla však pouze odbočka, dráha jezdila především pro uhlí do Slezska,“ vysvětlil autor výstavy Václav Simbartl. A kdo by si při pohledu na stařičký telegraf nevzpomněl na snad nejslavnějšího filmového přednostu stanice Vlastu Buriana.
Železničář býval člověk mimořádně vážený a na první pohled to bylo patrné i z jeho uniformy. „Vyšší hodnosti měly parádní uniformu. Patřil k ní i meč a takzvaná napoleonka,“ potvrdil autor výstavy Václav Simbartl. Exponáty pocházejí z jeho soukromé sbírky, pan Simbartl sbírá všechno, co s dráhou souvisí. Vybrané kousky mapují vývoj železnice na našem území od prvopočátků až do dnešní doby. „Největší rozběh byl kolem roku 1900, tehdy také vyjela první lokomotiva české produkce,“ uvedla Alena Bláhová z Národopisného muzea Plzeňska.

Reportáž Mirky Vildové
Výstava je v Národopisném muzeu k dispozici až do 4. října.
