Turbolet se na důchod nechystá

Kunovice – Legendární malý dopravní letoun L-410 Turbolet, který v Kunovicích na Uherskohradišťsku vyrábí letecká továrna Aircraft Industries, čeká zásadní modernizace. Od počátku výroby více než před 40 lety budou konstrukční změny nejrozsáhlejší. Podnik slibuje například zvětšení zavazadlového prostoru a doletu, zvýšení výkonu letounu v teplých a vysokohorských podmínkách či prodloužení životnosti o polovinu. Dnes přitom představili už 28. verzi 42 let starého letounu L-410. Žádné jiné letadlo na světě se tak dlouho nepřetržitě nevyrábí.

Turbolet L-410 se vyrábí 42 let (zdroj: ČT24)

Letouny L-410 jsou úspěšné především díky svému bezpečnému provozu. Jejich konstrukce umožňuje obstát v extrémních klimatických podmínkách v rozmezí od minus 50 stupňů Celsia do plus 50 stupňů Celsia. Díky konstrukci podvozku může letoun přistát prakticky kdekoliv – potřebuje jen pár set metrů přistávací plochy.

Cílem jeho modernizace je zvýšení efektivity a ekonomiky provozu. Na projektu za 460 milionů korun spolupracuje 13 společností. „Letoun bude mít prodloužený nos, zvýší se tak zavazadlový prostor. Podvozek bude modernizován tak, aby přenesl vyšší zatížení, protože letoun ztěžkne,“ řekl hlavní konstruktér společnosti Miroslav Pešák. Modernizovaný motor bude mít menší spotřebu paliva, maximální dolet letounu se zvýší téměř dvojnásobně ze současných přibližně 1300 na zhruba 2400 kilometrů. Rychlost letounu se zvýší z nynějších maximálních 385 kilometrů v hodině na 420 až 430 kilometrů v hodině. Životnost se prodlouží z dnešních 20 tisíc na 30 tisíc letových hodin.

Modernizovaný letoun je nyní v konstrukční fázi. „Navrhujeme, počítáme a začínáme zadávat první díly,“ sdělila generální ředitelka letecké továrny Ilona Plšková. Letové zkoušky modernizované L-410 se podle plánu mají uskutečnit v roce 2013, součástí nich budou i certifikace. V roce 2015 Aircraft Industries chce inovovaný letoun začít vyrábět sériově.