Arriva nadobro končí v tendru na rychlíky, soutěž prý skončit nemusí

Ostrava – Konsorcium společností Arriva vlaky a Transcentrum Bus se neobrátí na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže kvůli svému vyřazení z veřejné soutěže na provoz motorových rychlíků na lince Ostrava–Opava–Olomouc. Soutěž měla být úvodem ke „smršti“ tendrů na rychlíky. Teď v ní však zbyl jediný zájemce, společnost RegioJet, hrozí proto její zrušení. Arriva však vyzvala ministerstvo dopravy, aby zakázku přidělila RegioJetu. Firma poukázala, že byl tendr vypsán ještě podle starého zákona o veřejných zakázkách, její zrušení proto není povinné.

Ministerstvo chtělo, aby v představenstvu účastníků tendru byli alespoň dva s licencí k provozování drážní dopravy. Ukázalo se však, že dvě společnosti ze skupiny Arriva, které podaly společnou nabídku, mohou nabídnout pouze jednoho takového člověka. Nyní Arriva oznámila, že poté, co ministerští úředníci zamítli její odvolání proti vyřazení ze soutěže na rychlíkovou linku R27 Ostrava–Olomouc, už o ni dále bojovat nebudou. „Naším hlavním zájmem je skutečná liberalizace železniční dopravy v České republice. Rozhodli jsme se proto nepodnikat už žádné další kroky, které by celý proces nadále neúnosně zdržovaly,“ uvedl ředitel společnosti Arriva vlaky Jaroslav Richter.

Podle platného zákona o veřejných zakázkách ministerstvu dopravy nezbývá, než tendr zrušit – zbyl v něm pouze jeden zájemce. Možná to ale nebude nutné. Podle Arrivy byla soutěž vypsána v době, kdy ještě platil starý zákon a řídí se tedy podle něj. Firma proto požádala, aby ministerstvo přidělilo zakázku jejímu soupeři, tedy firmě RegioJet.

Jaroslav Richter je ale přesvědčen, že ministerstvo tendr zruší – a právě proto Arrivu vyloučilo. Podle něj úřad Arrivě dále neumožnil doložit kvalifikaci dalšího zaměstnance.

Kdyby ministerstvo soutěž zrušilo, zůstaly by rychlíky Ostrava–Opava–Olomouc Českým drahám. Ty se samy do soutěže nepřihlásily právě kvůli tomu, že se do jejich tendru na dodavatele nových vlaků přihlásila pouze jedna firma a dráhy musely svoji soutěž zrušit. Nabídku proti původním plánům nepodaly ani další společnosti – například Veolia Transport, Leo Express nebo Abellio CZ. Příčinou zřejmě byly vysoké nároky ministerstva dopravy na nasazená vozidla.